Bekijk desktop versie

Reis- en Luchtvaart branches verbeteren reclameregels reisaanbiedingen

Dinsdag, 07 april 2009
Met de nieuwe Reclamecode Reisaanbiedingen willen de brancheorganisaties ANVR, BARIN, KNV Busvervoer, HISWA en NS Hispeed de consument met nog meer helderheid en eerlijke prijzen tegemoet treden. Deze nieuwe code is met ingang van april 2009 van kracht geworden binnen de reis- en luchtvaart sector en daarmee wordt tevens ook de concurrentiepositie van de reis- en luchtvaart ondernemingen onderling eerlijker.

ANVR en BARIN hebben in samenwerking met de Consumentenbond, de Stichting Reclame Code, de Consumenten Autoriteit en de ministeries van EZ en V&W, aan de hand van opgedane ervaring in de eerste twee jaren, de Reclamecode Reisaanbiedingen geëvalueerd en aangepast. Daarbij is tevens rekening gehouden met de inmiddels ingevoerde Wet Oneerlijke Handelspraktijken (OHP) en de regelgeving omtrent de exploitatie van luchtdiensten binnen de Europese Gemeenschap.

Zo moeten aanbieders van reizen, die zich met reclame-uitingen, reisgidsen en andere zgn. uitnodigingen tot het aankopen van een reis richten op de Nederlandse consument, hun reissommen duidelijk en juist publiceren. Dat betekent dat de prijzen moeten worden vermeld inclusief de op het moment van publicatie bekende en onvermijdbare bijkomende kosten.

Frank Oostdam, directeur ANVR: "De verschillende brancheorganisaties met wie wij tot deze nieuwe code zijn gekomen, zullen er bij hun leden op toezien dat deze aangepaste Reclamecode Reisaanbiedingen net zo goed wordt nageleefd als de vorige code."

Frank Allard, secretaris-generaal van BARIN, de koepelorganisatie van luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn: "Voor de consument wordt de reisaanbieding nu nog duidelijker. Een mooi voorbeeld van zelfregulering in onze sector, waarbij ANVR en BARIN een voortrekkersrol hebben. Met deze Code loopt de sector voor de troepen uit en dat getuigt van praktisch inzicht en professionaliteit."

Voor de consument wordt de reisaanbieding nu nog transparanter. Zo zal bijvoorbeeld het aanbieden van een enkele reis per vliegtuig, terwijl deze alleen als retour is te boeken, daarmee tot het verleden behoren. Ook mag de consument niet worden geconfronteerd met de begrippen tax en belasting als deze door de aanbieder niet hoeven worden afgedragen aan de overheid.

De bij BARIN aangesloten luchtvaartmaatschappijen, ANVR-touroperators en
-reisbureaus, maar ook KNV-georganiseerd busvervoer, NS Hispeed en de belangenorganisatie voor bedrijven in de watersportindustrie HISWA staan volledig achter deze aangepaste Reclamecode Reisaanbiedingen.

Als de consument of een andere reisaanbieder zich toch benadeeld of misleid voelt, kan hij zijn probleem voorleggen bij de Reclame Code Commissie.
Deze commissie beoordeelt de klacht en als deze gegrond is, zijnde in strijd met de code dan zal de commissie de betreffende reisaanbieder aanspreken om niet meer op deze wijze reclame te maken.

Advertenties, affiches, aanbiedingen via internet, radio en tv dienen per direct de nieuwe Reclamecode Reisaanbiedingen te volgen, terwijl voor de reeds gedrukte reisbrochures voor het huidige zomerseizoen een exceptie zal gelden en deze aan de "oude" code getoetst zullen worden.

Print
ANVR maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten