De ANVR heeft enkele maanden geleden reeds aan Emirates een brief
geschreven met een verzoek om uitleg en overleg, immers:
- Via NDC is Emirates op dit moment niet te boeken via de NDC-platformen van de
bestaande GDS’en, maar ook via de zgn. aggregators is de content zo goed als
niet beschikbaar
- De NDC-koppelingen van Emirates zijn gebaseerd op NDC-versie 17.2. Andere
airlines (waaronder KL/AF) zitten op de nieuwe 18.2 standaard. Aangezien er forse
verschillen in die standaards zitten, gaat niemand investeren in koppelingen op
de oude standaard.
- Basis functionaliteiten werken niet of niet goed, zeker niet voor de
businesstravel. Emirates stelt amper documentatie of zelfs maar technische
ondersteuning beschikbaar.
- Zodra een NDC-aansluiting wordt geleverd, hebben agenten minimaal enkele
maanden nodig voor onder andere de aansluiting, testen, koppelingen met de
backoffice, etc. Emirates weigert agenten deze tijd te bieden.
Kortom, agenten worden onvoldoende in staat gesteld om aan te sluiten op de NDC
van Emirates. Emirates voert NDC echter toch in als gevolg waarvan (door de
GDS-toeslag) een oneerlijk speelveld ontstaat t.o.v. de eigen directe verkoop
door Emirates. NDC is, althans nu, evenmin een oplossing aangezien de oplossing
van Emirates volstrekt ongelijkwaardig is ten opzichte van de GDS. Als
agent ben je daarbij veel meer tijd kwijt met het verwerken van deze boekingen.
“Met andere airlines gaat de invoering van NDC best redelijk, maar wat Emirates
nu doet, kan echt niet” aldus Walter Schut, adj.dir. ANVR. “Op onze brief
hebben we een gratuit antwoord gekregen. Ons verzoek om overleg is afgewezen,
want men wilde er niet over onderhandelen en gaven aan sowieso niks te willen
wijzigen. Tja, dan houdt het op”.
Andere airlines uit het Midden-Oosten of airlines die op Azië/Australië vliegen
zijn gewoon beschikbaar in CRS zonder prijsverschil of bieden een goed werkende
NDC-oplossing.
Met b.v. KLM is het afgelopen jaar een hele “waslijst” aan punten
doorgenomen welke voor agenten gewoon van essentieel belang zijn om tot een
adequate invoering van NDC over te gaan. De ANVR is, indien nodig, ook bereid
tot overleg op technische punten over NDC met andere airlines. Uitgangspunt is
en blijft een eerlijk speelveld tussen agenten en airlines in de distributie
van vliegtickets. Als een airline dat niet respecteert, waarom willen ze dan
nog via een agent verkopen?