"Het is goed om te horen dat de ACM overwegend positief is over de wijze waarop we als reisbranche invulling hebben gegeven en nog steeds geven aan deze enorme refund-operatie. De komst van het Voucherfonds heeft daarbij natuurlijk enorm geholpen", zegt Frank Radstake van de ANVR. "Toch blijven er nog een viertal aandachtspunten, waarvan de ACM graag wil dat we de reisbedrijven hierover op de hoogte stellen. Veelal zijn dat de punten die de ACM ook in februari jl. in overleg met de ANVR-reisondernemingen heeft toegelicht".
- Uitgangspunt blijft reisvouchers met SGR-dekking binnen 12 maanden na uitgifte terug te betalen aan de reiziger. De ACM heeft gemerkt dat reisorganisaties die hierin een achterstand hadden, deze veelal hebben ingelopen na de komst van het Voucherfonds.
- Bij pakketreizen dient de volledige (aan-) betaalde reissom / waarde van het voucher te worden terugbetaald. Het is niet toegestaan kosten in te houden (behalve als de reiziger daar zelf expliciet mee in stemt, FR).
- Het is niet toegestaan de voucherperiode te verlengen én de consument zelf te laten vragen om terugbetaling. De consument hoeft geen actieve handelingen te ondernemen om uitbetaling te verzoeken.
- Het communicatieproces over uitbetaling van de voucher, inclusief het recht op terugbetaling, dient duidelijk te zijn voor de reiziger.