Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksClaim je basiscommissie bij Condor (DE)!

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Claim je basiscommissie bij Condor (DE)!

Zaterdag 16 februari 2019
Condor heeft op 22 augustus vorig jaar aangekondigd de basiscommissie van IATA agenten te verlagen van 1% naar 0 % ingaande op 1 november 2018. Het is niet onbekend (ook bij de luchtvaartmaatschappij niet) dat hiervoor op basis van de regels in de agentuurwetgeving een termijn aangehouden moet worden van 6 maanden. De ANVR is alleen bereid deze termijn te verkorten naar 3 maanden als er tenminste een basisprovisie in acht wordt genomen. Door het afschaffen van de basiscommissie (beloning) voor de handelsagent bestaat er in principe geen agentuurovereenkomst meer, maar werkt de agent op basis van een normale “overeenkomst van opdracht” voor de luchtvaartmaatschappij.

Het bovenstaande  houdt in dat Condor aan de IATA agent een schadevergoeding verschuldigd is gelijk aan de basiscommissie van ieder ticket die is afgegeven op en tussen 1 november 2018 en 31 januari 2019. Wij geven in overweging deze basisprovisie alsnog te claimen bij Condor. De meest eenvoudige manier is het sturen van een e-mail aan Condor (Aviareps NL) met het verzoek de basiscommissie uit te betalen (via bijvoorbeeld een ACM) onder verwijzing naar een (ingesloten) lijst van de tickets waarop deze basiscommissie is gebaseerd. Een andere mogelijkheid, of in geval de luchtvaartmaatschappij de basiscommissie weigert te voldoen, is het starten van een Post Billing Dispute (PBD) voor deze tickets. Nadeel hiervan is dat je voor ieder ticket een PBD moet starten. Bij een fors aantal tickets zijn er mogelijkheden om dit geautomatiseerd te doen, maar dit kan alleen extern en hieraan zijn kosten verbonden die je overigens kunt verhalen op de luchtvaartmaatschappij, mits zij daarop zijn gewezen. Meer informatie hierover is verkrijgbaar via luchtvaart@anvr.nl.