In het kamerdebat werd door vrijwel alle partijen aandacht gevraagd voor andere sectoren die ook nog in problemen zitten door corona. Vrijwel alle partijen noemden hierbij ook de reisbranche en de kleine reisondernemingen. In een motie van Aartsen en andere kamerleden werd geconstateerd dat alle bedrijven aanspraak kunnen doen op de VLN, en daarom is de regering gevraagd de overheidscommunicatie over de VLN-regeling ook te richten op andere bedrijven dan alleen de nachthoreca. Afgelopen maandag meldde de ANVR al in het ANVR nieuws d.d. 27/9 dat, alhoewel de VLN-regeling zich lijkt te richten op de nachthoreca, de regeling ook beschikbaar is voor (reis)bedrijven die voldoen aan de gestelde criteria. De regeling moet overigens nog door de Europese Commissie in Brussel worden goedgekeurd.
Walter Schut, adj. directeur ANVR: "We hebben bij de Kamerleden een beroep gedaan om de reisbranche mee te nemen in hun overwegingen. Wij zijn blij met de kamerbrede en uitgebreide aandacht voor de reisbranche. Minister Blok suggereerde dat de reisbranche nog jaren met omzetverlies zal kampen en je de belastingbetaler daar niet voor op kan laten draaien. Dit is onjuist. De reisbranche heeft fors gereorganiseerd. Meer dan 30% van het personeel heeft de branche al moeten verlaten. Inmiddels gaat het wat beter met de branche. Maar dat geldt zeker nog niet voor elke reisonderneming. Daarom is het goed dat zij een beroep kunnen doen op deze VLN-regeling in Q4. De minister zou ons kunnen helpen door de huidige 'oranje-reisadvisering' voor de meeste bestemmingen buiten Europa wat sneller aan te passen en daar geen maanden overheen te laten gaan."
Over de oproep van het kabinet om geen gebruik te maken van de VLN-regeling met uitzondering van de nachthoreca, zegt Walter Schut: "Ik zie niet in waarom de overheid enerzijds nachtclubs met 60% omzetverlies steun geeft, maar anderzijds een beroep doet op reisbedrijven met ook 60% omzetverlies om géén steun aan te vragen. Wij hebben in het afgelopen jaar diverse malen een moreel beroep gedaan op de overheid om ook kleine zelfstandigen en ZRA's, die in een gelijke situatie zaten, financieel te helpen. Dit werd echter door de overheid niet ondersteund. Het al of niet aanvragen van VLN in Q4 is iets dat elk bedrijf zelf moet afwegen."