"Het is natuurlijk wettelijk allang geregeld dat reisorganisaties de juiste precontractuele informatie aan de klant moeten verstrekken vóór het boeken van een reis of een vakantie. Daarbij maakt het niet uit welk reisadvies er geldt op het moment van boeken: de passende informatie moet worden gegeven", zegt Frank Radstake van de ANVR. "Vanzelfsprekend kan de inhoud van de precontractuele informatie wel verschillen afhankelijk van de reisadvisering. Als je reizen aanbiedt naar bestemmingen met een Oranje reisadvies, en in dat geval geen kosteloze annulering mogelijk maakt voor de klant, dan kun je vanzelfsprekend niet tegelijkertijd in algemene zin zeggen op je website dat de klant kosteloos kan annuleren bij een negatief reisadvies. Het kan sowieso verstandig zijn gebruik te maken van de verklaring die de ANVR aanbiedt voor boekingen bij Oranje".
"Als je bij een boeking naar een Oranje bestemming informatie aan de klant aanbiedt over een specifieke reisverzekering, is het wel van belang dat je én recente informatie biedt én de klant duidelijk informeert of de betreffende reisverzekering ook daadwerkelijk dekking biedt aan de klant", zegt Radstake.