"We hanteren als lijn voor de advisering aan onze leden dat als een inreisverbod (bijvoorbeeld in de vorm van een quarantaineplicht) álle reizigers uit Nederland treft, het niet mogelijk is de reis uit te voeren conform de pakketreisovereenkomst", zegt Frank Radstake van de ANVR. "Ligt het aan de persoonlijke omstandigheden van de reiziger - bijvoorbeeld niet-getest, niet-gevaccineerd of zoals nu in het geval van Oostenrijk niet-getest, -gevaccineerd, en -geboosterd – dan geldt dat het helaas in de persoonlijke risicosfeer ligt van de klant. Immers, de reis kan worden uitgevoerd conform de pakketreisovereenkomst, maar de klant kan daar geen gebruik van maken".
"Dat levert in het geval van Oostenrijk echt wel extreem vervelende situaties op. Het feit dat Oostenrijk afwijkt van de afspraken die in Europees verband zijn gemaakt over de DCC, het op zulk korte termijn invoeren van de draconische maatregelen én het feit dat Nederland echt wel heel laat en traag van start is gegaan met de booster-campagne maakt dat reisonderneming en reiziger voor een voldongen feit worden geplaatst", zegt Radstake. "Daarom roepen wij alle reisondernemingen - maar nadrukkelijk ook reisdienstverleners als airlines en lokale accomodatieverschaffers - op zo flexibel als mogelijk om te gaan met de mogelijkheden om de klant om te boeken naar andere reisperiodes en/of andere bestemmingen. Als een reisonderneming de klant toch de mogelijkheid biedt kosteloos te annuleren, dan zien wij dat echt als coulance richting de klant".
Officiële testpartner ANVR
Oostenrijk en ook andere bestemmingen vereisen naast een vaccinatiebewijs ook een (negatief) testbewijs. ANVR reisondernemingen kunnen hun klanten doorverwijzen naar de officiële testpartner van de ANVR: www.coronatest2travel.nl.