"De prijzen van CO2-compensatie rijzen op dit moment echt de pan uit. Toenemende vraag, en beperkte stijging van het aanbod. Dat maakt dat het veel duurder wordt voor de bedrijven die de CO2-compensatie inclusief aanbieden in de reissom en natuurlijk ook voor de reizigers die dat vrijwillig willen doen. Toch denken we na uitgebreid marktonderzoek dat we met deze raamovereenkomst de best beschikbare deal hebben kunnen sluiten voor onze leden. Hogere en flexibele prijzen en minder aanbod, daar moeten de bedrijven wel rekening mee houden", zegt Frank Radstake van de ANVR. "Toch zal dit onderwerp wat ons betreft de komende jaren op een andere manier moeten worden ingevuld. Het wordt een aanpak met drie pijlers. Naast compensatie gaan we aan de slag met het ontwikkelen van projecten die daadwerkelijk moeten leiden tot reductie in de keten. Daarnaast moet er veel meer onderzoek worden gedaan naar alternatieve projecten (naast bijvoorbeeld bomen planten) die opname uit de atmosfeer van co2 mogelijk maken. De technologie bestaat al een aantal jaren, maar de kosten van de technologie zijn nu nog hoger dan de opbrengsten. Maar vooral is het verder vergroenen van de luchtvaart van het grootste belang. Dat kan door het investeren in een nieuwe en duurzamere vloot, maar ook door te investeren in meer duurzame biobrandstoffen".
"Nog in het eerste kwartaal organiseren we als ANVR een intensieve sessie met CEO's van reisondernemingen met als doel op het hoogste niveau het ambitieniveau en de plannen voor de komende jaren op dit terrein vast te leggen. Onze duurzame toekomstvisie op toerisme tot 2025 van een jaar of 10 geleden kan wel een update gebruiken. Wat mij betreft praten dan niet alleen de ANVR-reisondernemingen mee, maar bijvoorbeeld ook de airlines. Want alleen in gezamenlijkheid kunnen we de grote en belangrijke uitdaging die voor ons ligt succesvol aanpakken", zegt Radstake.
Voor meer informatie over compenseren binnen de kaders van de raamovereenkomst kunnen ondernemingen contact opnemen met hun contactpersoon binnen Southpole.
