Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Powered by 
Intranet

Skip Navigation LinksDe oorlog in Oekraïne: gevolgen voor de reisbranche in een Q&A

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
De oorlog in Oekraïne: gevolgen voor de reisbranche in een Q&A

Woensdag 2 maart 2022
De oorlog in Oekraïne heeft ook gevolgen voor zaken- en vakantiereizen. In de onderstaande Q&A zetten we de belangrijkste gevolgen op een rij. Heb je nog andere vragen, stel ze dan gerust via ledeninfo@anvr.nl. Specifieke luchtvaartvragen kunnen ook gesteld worden via luchtvaart@anvr.nl

Wat betekent de oorlog voor de reisadvisering?
Heel Oekraïne heeft de kleur rood: dat betekent dat er zeer ernstige veiligheidsrisico's zijn. Zowel zakelijk- als vakantieverkeer wordt afgeraden. Rusland en Wit-Rusland zijn oranje. Dit betekent dat er ernstige veiligheidsrisico's zijn. D.w.z. geen vakantiereizen; alleen echt noodzakelijke reizen. De omringende landen zijn groen of geel. Reizen op deze landen is mogelijk.

Vakantiereizigers kunnen geboekte vakantie naar Rusland, Wit-Rusland dus kosteloos annuleren.

Het Calamiteitenfonds kan een besluit nemen voor zover er toeristen van aangesloten reisorganisatoren in betreffende gebieden zijn én de reisorganisatoren worden geconfronteerd met extra kosten als gevolg de gewijzigde situatie. Hiervan is voor zover ons bekend geen sprake.

Kan ik nog betalingen doen aan Russische DMC's of lokale partners?

Afgezien van het oranje reisadvies moet ook rekening worden gehouden met beperkende maatregelen van de Westerse overheden. Hou hiervoor de site van de RVO in de gaten . Op deze lijst  staan de personen, bedrijven en organisaties die op de EU-sanctielijst staan. Hou er rekening mee dat deze lijst nog kan worden uitgebreid.
Meer ingrijpend kunnen de beperkingen worden t.a.v. het betalingsverkeer. Het afkoppelen van Russische banken van het Swift-betalingssysteem kan er toe leiden dat handelspartners voor reizen op Rusland niet kunnen worden betaald. Overtreding kan ernstige gevolgen hebben voor je bank. Je bank zal er dus sterk op letten.

Is het nog mogelijk op Rusland
 te vliegen?
Rechtstreekse vluchten met Russische airlines vanuit Nederland en andere landen in de EU en ookde VS en Canada zijn niet mogelijk. Reizigers die in (Wit)-Rusland zitten, kunnen momenteel nog wel via Istanbul of het Midden-Oosten reizen. Rusland heeft als gevolg hiervan het luchtruim ook voor vliegtuigen uit deze landen gesloten.

Door de EU en de VS is een verbod afgekondigd op het verkopen van vliegtuigen, reserveonderdelen en materieel aan Russische bedrijven (dus ook luchtvaartmaatschappijen) als onderdeel van het sanctiepakket. Dit kan betekenen dat noodzakelijke reparaties door een gebrek aan onderdelen niet kunnen worden uitgevoerd. Klanten lopen daardoor het risico van forse vertragingen bij alle luchtvaartmaatschappijen die met technische problemen kampen in Rusland, maar ook bij Russische luchtvaartmaatschappijen buiten Rusland.

Wat is het gevolg van het vliegverbod boven Rusland?
Rusland heeft in reactie afgelopen maandag het luchtruim gesloten voor Westerse landen. Dit betekent dat voor bestemmingen als Tokio, Beijing, Seoel e.d. door KLM/BA/LH e.d. behoorlijk moet worden omgevlogen of zelfs een tankstop moet worden gemaakt. Per saldo zal de klant één of enkele uren langer onderweg zijn. Klanten zullen over deze wijzigingen van tevoren worden geïnformeerd door luchtvaartmaatschappijen en er zijn ons inziens onvoldoende gronden voor een DBC-vergoeding of wijziging van de reis op grond van de Wet op de Pakketreizen. Uiteraard voor zover de vertragingen één of enkele uren betreffen.

Het omvliegen betekent niet alleen een langere vlucht, maar kan ook betekenen dat de vlucht duurder wordt vanwege hogere brandstofkosten. Airlines kunnen hiervoor een brandstoftoeslag bij de klant in rekening brengen. Wat betreft de brandstoftoeslagen verwijzen we naar het  ANVR bericht van 25 februari 2022 . Let wel: het vliegverbod boven Rusland treft alleen Westerse Luchtvaartmaatschappijen. Luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten of China kunnen nog wél over (Wit)-Rusland vliegen.

Wat te doen met tickets van een Russische maatschappij?
Op de website van Aeroflot viel gisteren nog te lezen, dat passagiers in geval van geannuleerde vluchten via een "forced refund" een restitutie konden vragen. Hiermee wordt, naar wij aannemen, een direct refund (DR) bedoeld. Vandaag lezen wij echter dat dit bijvoorbeeld nog wel geldt voor andere vluchten zoals vluchten die geannuleerd zijn naar o.a. de USA en Mexico. Voor de vluchten van/naar EU lidstaten wordt echter verwezen naar een "involuntary refund", die normaal gesproken dient te verlopen via een langzamere Refund Application (RA). Dit kan anders zijn als Aeroflot hierover specifieke communicatie heeft gestuurd, maar hiermee zijn wij niet bekend. Wij geven je desondanks in overweging refunds via een Direct Refund procedure te verwerken, omdat de lange termijn van een RA leidt tot onnodig hogere financiële risico's voor de passagier dan wel de organisator. Aeroflot kan dit wel "bestraffen" met een ADM, maar dat is een risico dat je zelf moet incalculeren. Overigens kunnen dergelijke ADM's nog altijd worden ge-dispute en eventueel betrokken worden in een Post Billing Dispute.

Hetzelfde geldt eveneens voor andere luchtvaartmaatschappijen uit Rusland waarvan de vluchten zijn geannuleerd. Voor vluchten die niet geannuleerd zijn geldt vooralsnog het normale beleid omtrent refunds (en kosten). De ANVR zal geen algemeen advies uitbrengen ten aanzien van full- refunds van passagiers die door het reisadvies worden getroffen, en waarvan de vlucht niet is geannuleerd. Dit is een keuze die de betreffende agent zelf moet maken, eventueel in overleg met de betrokken luchtvaartmaatschappij. Wel adviseren wij in geval van refunds zoveel mogelijk te kiezen voor de Direct Refund procedure in BSP. 

Welke garanties zijn er dat Russische maatschappijen refunds uitbetalen?
Door de ANVR zijn via onze Europese zusterorganisatie ECTAA vragen gesteld aan IATA. Deze vragen hebben betrekking op:

  • de gevolgen van sancties voor de participatie van Russische airlines in BSP (gelet op betalingsbeperkingen)
  • de financiële garanties wat betreft betaling van refunds
  • de brandstoftoeslagen en aldus het risico van een hogere Remittance Holding Capacity

Zodra hier meer duidelijkheid over is, zullen wij de leden informeren.