Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Powered by 
Intranet

Skip Navigation LinksEurocross Assistance coördinerende alarmcentrale per 1 april 2022

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Eurocross Assistance coördinerende alarmcentrale per 1 april 2022

Maandag 7 maart 2022
De jaarlijkse wisseling van de coördinerende alarmcentrale per 1 april gaat dit jaar van Allianz Global Assistance naar Eurocross Assistance. Het schema met de dienstdoende alarmcentrales is opgenomen in het ANVR Noodplan, dat per 1 april zal zijn geactualiseerd.

​De dienstdoende alarmcentrale verleent, namens de gezamenlijke Nederlandse alarmcentrales, hulp aan Nederlanders die in het buitenland bij een noodsituatie betrokken zijn. Voorbeelden van noodsituaties zijn grote (verkeers-) ongevallen, brand, oorlogsgeweld, terrorisme, epidemieën en natuurgeweld. De ANVR hanteert de term 'noodsituatie', zodat geen verwarring ontstaat met de term 'calamiteit' die door de Stichting Calamiteitenfonds Reizen wordt gebruikt.

De dienstdoende alarmcentrale is 24 uur per dag bereikbaar. De rol van de coördinerende alarmcentrale is door de gezamenlijke alarmcentrales ingesteld om te zorgen dat de noodzakelijke hulpverlening direct op gang komt - ongeacht de vraag via welke organisatie de uit Nederland afkomstige betrokkenen feitelijk voor hulpverlening verzekerd zijn. Als een touroperator het komende jaar wordt geconfronteerd met een dergelijke noodsituatie en er is een duidelijke hulpvraag dan kan meteen contact worden opgenomen met Eurocross Assistance. Bekijk het ANVR Noodplan voor de contactgegevens.

ANVR-leden moeten bereikbaar zijn via eventuele noodnummers, welke jaarlijks moeten worden opgegeven aan de ANVR of gecheckt of de eerder opgegeven nummers nog juist zijn. Het gaat om 1 of 2 nummers van de reisonderneming of callcenters die buiten kantooruren in noodgevallen kunnen worden opgeroepen. Deze noodnummers staan vermeld op het ledendeel van www.anvr.nl, zie 'wie zijn er lid van ANVR' – en vervolgens bij 'meer details' op de pagina met bedrijfsgegevens (als je op ledendeel MIJN ANVR bent ingelogd). Check even of deze gegevens nog juist zijn en geef wijzigingen (o.v.v. ANVR-lidnummer per e-mail) door via secretariaat@anvr.nl.

In het ANVR Noodplan vind je onder andere een overzicht van de coördinerende alarmcentrales per jaar, steeds ingaand op 1 april.
Denk ook aan het regelmatig updaten van het eigen noodplan, zie hiervoor hoofdstuk 3 van het ANVR Noodplan.