Ook in de afgelopen dagen waren er veel problemen op de luchthaven waardoor klanten soms vluchten moesten missen.
ANVR directeur Frank Oostdam: "Deze problemen zijn niet nieuw; ook in de jaren vóór corona waren er flinke problemen in de meivakantie en liepen de wachttijden sterk op. Er stond reeds een overleg met Schiphol gepland op directieniveau, maar vooruitlopend hierop is door de ANVR gevraagd hoe dit nu zo uit de hand is gelopen en wat hieraan wordt gedaan."
Door de ANVR is tevens gevraagd waarom zaterdag alle reizigers werd gevraagd niet naar Schiphol te komen terwijl de problemen zich concentreerden op (de bagage van) KLM-reizigers. Tenslotte zijn vragen gesteld over de financiële schade. Reisorganisatoren zitten met geannuleerde vluchten voor vakanties, waarbij alternatieven aan het begin van de meivakantie niet/nauwelijks voorhanden zijn. "Met een drukke zomer in het vooruitzicht willen wij de zekerheid hebben dat onze passagiers op goede wijze op Schiphol kunnen vertrekken en terugkeren", aldus Frank Oostdam.