Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Powered by 
Intranet

Skip Navigation LinksProvisietransparantie: bedrijven mogen gemiddelden melden

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Provisietransparantie: bedrijven mogen gemiddelden melden

Woensdag 29 juni 2022
In een brief aan de Tweede Kamer heeft Minister Kaag van Financiën een niet onbelangrijke wijziging aangebracht in het voorstel tot verdere provisietransparantie. De brief komt een dag voor de bespreking van het voorstel in de Tweede Kamer.

Door het Ministerie van Financiën is medio 2020 het Wijzigingsbesluit Financiële Markten gepubliceerd. In het besluit werd voorgesteld om t.a.v. schadeverzekeringen voor consumenten actieve transparantie te verplichten. Dit betekent voor de reisbranche dat bij de verkoop van reis- en annuleringsverzekeringen vooraf precies moet worden aangeven wat de provisie in euro's is voor de bemiddelaar.

In het  ANVR bericht van 9 juni 2021 hebben we je gemeld dat Minister Hoekstra, ondanks forse kritiek van intermediairs (waaronder de ANVR) bleef vasthouden aan een volledige provisietransparantie.
Walter Schut, adjunct directeur ANVR: "Op verzoek van de klant moet het reisbureau nu al transparant zijn over de provisie bij de verkoop van reis- en annuleringsverzekeringen. Wij horen hier totaal geen klachten over van consumenten. De verplichting om dit bij elke verkoop exact en actief te vermelden is niet eerlijk aangezien direct sellers op dit punt geen verplichting hebben." Minister Hoekstra erkende wel dat op dit punt een verstoring dreigde van het speelveld tussen intermediair en directe aanbieder maar deed daar verder niets mee.  "Ik snap de actieve transparantie bij hypotheken of levensverzekeringen, maar transparantie slaat door als dit ook bij een reisverzekering moet. Het risico is dat de baten niet meer opwegen tegen de kosten, en vervolgens de klant onverzekerd op reis gaat. Dan zijn we verder van huis".

In een brief aan de Tweede Kamer van 28 juni  geeft Minister Kaag nu aan dat zij niet kiest voor exacte nominale bedragen per product, maar over wil gaan op fijnmazige gemiddelden van diverse type producten. Door het werken met gemiddelden kan reeds van te voren de consument worden geïnformeerd over het verwachte provisiebedrag. De wijziging is opmerkelijk omdat het ingaat tegen het advies van de AFM, het Verbond van Verzekeraars en de Consumentenbond.  Walter Schut: "We gaan zien of deze wijziging stand houdt in de Tweede Kamer. Ons bezwaar blijft dat het voorstel het level playing field verstoort, maar de optie van Kaag is in de praktijk wel beter werkbaar dan het voorstel van Hoekstra".