Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksUitleg over New Gen ISS door IATA op 13 mei

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Uitleg over New Gen ISS door IATA op 13 mei

Woensdag 3 april 2019
Maandag 13 mei organiseert IATA 3 sessies op het IATA kantoor in Lijnden over New Gen ISS. De ANVR adviseert de IATA-leden hierbij aanwezig te zijn. De New Gen ISS kan in een beperkt aantal gevallen flinke gevolgen hebben voor de IATA agent. Hieronder een korte uitleg.

New Gen ISS?

NewGenISS.jpg
 New Gen ISS  (New Generation IATA Settlement Systems)  is een programma van IATA gericht op het beperken van de schade voor airlines in het geval een agent failliet gaat, zie als voorbereiding https://newgeniss.iata.org/travel-agents/. In veel gevallen ontstaat er fraude wanneer (b.v. door een gestolen inlog) enorm veel tickets in een weekend worden uitgegeven. Grote schades voor airlines ontstonden ook door het schuiven met omzet b.v. tussen landen waardoor bij faillissement de bankgaranties onvoldoende waren. Door IATA is hiervoor een plan gemaakt gericht op het beperken van de schade door agenten.

Ook verkorting betaaltermijn
Los van deze plannen willen airlines tevens nog een keer de betaaltermijn verder verkorten van twee weken naar één week. Door de ANVR is gesteld dat met deze verkorting én de New Gen ISS er voldoende wordt gedaan aan schade aan airlines maar dat airlines en IATA niets doen aan de schade bij agenten door failliete airlines. Aangezien airlines geen plannen hebben om op korte termijn daar iets aan te doen, heeft de ANVR het Nederlandse overleg met airlines opgeschort: wij hebben geen zin alleen mee te praten en mee te werken aan airline-problemen zonder dat er iets wordt gedaan aan de agentenproblemen.

Vier onderdelen van New Gen ISS
Maar goed; met of zonder medewerking gaat IATA nu de New Gen ISS invoeren. De New Gen ISS is al eerder in tientallen andere landen ingevoerd. De ervaring van IATA uit andere landen leert dat per jaar een paar procent van de agenten tegen een probleem aanlopen. Daarom hieronder een korte uitleg.
1. Ter beperking van de risico's voor airlines komt er voor agenten een ticketingplafond: de Remittance Holding Capacity (RHC). Dit plafond is het maximum van de drie hoogste maanden omzet van een agent in de afgelopen twaalf maanden + 100%. Agenten worden geïnformeerd over hun RHC. Bij +50% en +75% krijgen ze een waarschuwing van IATA. Zodra dus het plafond (+100%) wordt bereikt, kunnen er op een gewone manier geen tickets meer worden uitgegeven! Er zijn echter alternatieven.  
2. Als alternatief kan de agent vooruit betalen, overschakelen op betaling met creditcard of betalen met Easypay; dit is een soort debitcard  (van het bedrijf Edenred) welke door IATA wordt geïntroduceerd. De agent moet hierop saldo storten en bij behalen van de RHC kan met Easypay worden betaald. De voorwaarden van Edenred zijn niet geweldig; ( o.a. geen krediet en geen vergoeding). Afhankelijk van de bedrijfsvoering kan het wellicht handig zijn maar we zien in andere landen dat er weinig gebruik van wordt gemaakt.
3. Aanpassing van de accreditatie: Voor gewone agenten verandert er niet zo veel want ze worden overgezet op het GoStandard model. Bij een fout - te laat betalen, te weinig betalen e.d. - krijg je nu een 'notice of irregularity'. Hiervoor in de plaats komt een systeem van risk events. Agenten kunnen ook overstappen op een Golite model, maar dan heb je geen mogelijkheden meer via 'cash' te betalen en betaal je feitelijk vooruit via Easypay. Voor internationale bedrijven komt er een GoGlobal model.
4. Tenslotte heeft IATA met een verzekeraar een Global Default Insurance ontwikkeld. Deze GDI checkt agenten. Indien de agent voldoet, geeft de GDI een garantie aan IATA. Van de 20 aanvragen in Nederland zijn er tot nu toe  5 geheel of gedeeltelijk goedgekeurd en 11 afgewezen; 4 lopen er nog. De GDI is dus bepaald niet een goed beschikbaar alternatief, maar kan voor sommige agenten zeker een oplossing zijn.

Uitleg van IATA op 13 mei  
IATAKantoor.jpg
De nieuwe regels van IATA zijn opgenomen in Res. 812  van IATA. De riskevents staan beschreven in art. 4.2. Als gesteld in ANVR bericht van 14 maart 2019  hebben agenten en airlines in Nederland aan IATA gevraagd om aanpassing van 2 risk events. Het overleg hierover loopt nog. In ieder geval zullen de nieuwe maatregelen van IATA op 13 mei gedurende 3 sessies op het IATA kantoor in Lijnden worden gepresenteerd aan IATA-agenten.Klik op formulier om in je te inschrijven.  De maatregelen gaan naar verwachting medio juli 2019 in.
In andere markten (b.v de UK/FR/IT) speelt een flinke discussie over aanpassing van de accreditatiecriteria door IATA en met IATA is er m.n. over de arbitrage door de Travel Agency Commissioner (TAC) flinke onenigheid (aanpassing res. 820). In Nederland is dit echter niet het geval of is dit niet of nauwelijks aan de orde.