Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksBrexit: laatste ontwikkelingen en gevolgen voor reisbranche

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Brexit: laatste ontwikkelingen en gevolgen voor reisbranche

Donderdag 4 april 2019
Het ziet er naar uit dat het Verenigd Koninkrijk (VK) op 12 april de EU verlaat zonder deal. De adviezen uit de ANVR white paper van 21 januari jl. over de Brexit zijn nog steeds onverkort van toepassing. Hierbij nog even de laatste aandachtspunten en de beperkte gevolgen voor de reisbranche.

Gevolgen voor reisbranche beperkt
Op 22 maart heeft de Europese Raad besloten de termijn waarop het VK de EU verlaat te verlengen van 29 maart naar 12 april.
In het ANVR white paper over de Brexit heeft de ANVR op 21 januari in het ANVR Nieuws de gevolgen geschetst, specifiek voor de reisbranche. De in de ANVR white paper gepubliceerde gevolgen voor de reisbranche zijn nog steeds onverkort van toepassing. Dus nog even de hoofdlijnen:  

  • Door de EU zijn inmiddels noodmaatregelen aangenomen (het EU "no-deal" Contingency Action Plan).
    Luchtdiensten tussen EU en VK zijn hierin, ook bij een no-deal, gewaarborgd. Ook de geldigheidsduur van luchtvaartvergunningen wordt daarbij verlengd. Voor reizen met bus/rail/schip worden geen veranderingen verwacht.
  • EU wetten en regels zijn ook na een Brexit voorlopig nog van toepassing in VK.
  • De specifieke regels voor EU-consumentenbescherming blijven van toepassing, ook wanneer consumenten op de Nederlandse markt producten kopen van VK-bedrijven. In een stakeholdersnotitie heeft de EU dit recent nogmaals klip en klaar duidelijk gemaakt.
  • Er zijn afspraken gemaakt over het one-stop security system van de EU, waardoor bagage vanuit VK niet nogmaals in de EU hoeft te worden gescreend. Check zo nodig nog even de meest recente EU-informatie over reizen tussen EU en VK in geval van een no-deal.  

Kortom: anders dan bijvoorbeeld voor goederentransport en visserij zullen de gevolgen voor Nederlandse zaken- en vakantiereizigers naar/uit VK op de korte termijn beperkt zijn en acht de ANVR een algemene waarschuwing aan reizigers niet aan de orde.
Brexit.jpg
Aandachtspunten
Inmiddels zijn we 2 maanden verder en lijkt een Brexit zonder deal onvermijdelijk. De ANVR geeft je graag nog enkele aandachtspunten mee:

  • Voor NL-passagiers naar VK verandert er niets aan de huidige controles op Schiphol en in VK. VK is nu én straks (na Brexit) géén Schengenland: voor reizen naar VK heb je dus nu én straks een geldig paspoort of ID nodig en moeten ook kinderen een eigen reisdocument hebben. Voor VK-passagiers van uit VK naar EU of met een overstap ín EU is het advies van de VK-overheid te reizen met een paspoort dat nog minstens 6 maanden geldig is.
  • NL-reizigers naar VK kunnen gewoon een beroep doen op medische zorg bij een tijdelijk verblijf in VK. Veel consumenten hebben een Europese EHIC-kaart. Deze kaart zou wel eens niet meer gebruikt kunnen worden in VK. Voor NL-reizigers zal het bezoek aan VK dan niet anders zijn als het bezoek aan een (ander) non-EU-land.
  • In de EU zijn roaming afspraken gemaakt voor mobiel bellen. Na Brexit zijn providers niet meer gehouden aan deze afspraken. Voor zover ons bekend hebben noch providers in VK noch in NL aangegeven na Brexit de huidige roaming afspraken direct te willen aanpassen.
  • Alhoewel er geen formele 'show-stoppers' zijn voor Nederlanders naar VK en terug, moeten reizigers met de auto/veerboot rekening houden met files naar vertrekhavens als gevolg van oponthoud door vrachtvervoer.
  • Voor korte (< 3 maanden) vakanties of zakenreizen zijn mogelijke drempels weggenomen; dit geldt echter niet voor studenten, expats of ander langdurig bezoek vanuit VK naar NL of van NL naar VK. Advisering hierover valt buiten het bestek van de ANVR.
  • Een NL-rijbewijs blijft ook na Brexit gewoon geldig in VK. Wanneer klanten met de auto naar VK gaan, worden de regels wat betreft verzekering niet anders. Het ANWB-advies is om voor de zekerheid wél de groene kaart mee te nemen, zodat je kan aantonen dat je voertuig is verzekerd.  
  • Let even op bij het meenemen van een huisdier bij een no deal-Brexit. Het kan nodig zijn 4 maanden voor vertrek naar VK documenten en vaccinaties te regelen voor het reizen met het huisdier (lees het genoemde advies van de VK-overheid hierover).
  • Het is nog onduidelijk of de Europese gehandicaptenparkeerkaart na een no deal-Brexit overal in VK wordt geaccepteerd. Wij adviseren touroperators zo nodig dit bij de lokale DMC te checken.

Weliswaar moeten Britten bij binnenkomst nu al hun paspoort tonen, maar na Brexit - gelijk elk ander derde land – zal ook gevraagd worden naar doel, duur en financiële middelen bij bezoek. Dit kan oponthoud veroorzaken. Er komt een aparte doorgang in hal 4. Schiphol zet voorts extra personeel en balies in om lange wachtrijen en gemiste aansluitingen te voorkomen.
Voor aankomst op andere EU-luchthavens is dit feitelijk niet anders. Het is echter onduidelijk of andere luchthavens en douanes in binnen- en buitenland hier voldoende op zijn voorbereid. Nu al waarschuwen Engelse kranten voor lange rijen op Spaanse luchthavens van Britse reizigers. Van deze congestie kunnen Nederlandse reizigers, onbedoeld, ook last krijgen.