Schiphol heeft in een persbericht laten weten dat er weer meer reizen mogelijk zijn in de meivakantie en dat het de resterende knelpunten samen met de sector aan wil pakken. Schiphol heeft de afgelopen maanden vooral veel aandacht gehad voor het werven van nieuwe collega's om tot een acceptabele werkdruk te komen. Dit is voor ons belangrijk omdat dit resulteert in een goede reiservaring voor de consument en daar zijn al onze leden bij gebaat.
Samen met de luchtvaartmaatschappijen wordt nu gekeken hoe ook de afhandeling met de diverse afhandelingsbedrijven kan worden verbeterd om lange wachtrijen en vertragingen in de afhandeling te voorkomen. Het besluit over de definitieve capaciteit voor de meivakantie wordt half februari genomen.
In het persbericht van Schiphol is het volgende te lezen:
In de meivakantie kan weer meer worden gereisd via Schiphol. De algemene beperking van het aantal reizigers, zoals dat in de afgelopen maanden het geval was, is niet langer nodig. Wel zijn er in het nieuwe seizoen dat eind maart start nog momenten waarop er met name in de piek in de ochtend (0600-1100u) meer reizigers zijn dan de capaciteit bij de beveiliging op Schiphol aan kan. Ook de partners op Schiphol zien op diezelfde dagen piekmomenten in hun eigen capaciteit/ operatie die zij risicovol achten. Om dat nu tijdig en proactief op te lossen voert Schiphol de komende weken vervolggesprekken met name luchtvaartmaatschappijen, KMar en afhandelaren, het zogenoemde Team Schiphol. De gezamenlijke ambitie is om die piekmomenten zo te organiseren dat de reiziger ook dan geen lange wachtrij heeft.
Lees hier het volledige bericht
Elk volgend ijkmoment zal nieuwe stappen moeten laten zien en de voortgang moeten blijven tonen maar de ANVR gaat er vanuit dat dit betekent dat de beelden van de lange wachtrijen zoals in 2022, niet terugkomen.