Om te kunnen achterhalen welk medium ANVR heeft gequoot of genoemd, en welk bericht het meest populair was hebben we een analysepagina ingericht waarin dit goed zichtbaar is. We kunnen snel zien welke journalisten regelmatig over de ANVR en de reisbranche schrijven, het sentiment van het bericht en de PR-waarde. Door dit inzichtelijk te hebben, kunnen wij gerichter sturen, met de juiste berichten om het merk ANVR en de waarde propositie van een door de ANVR erkend reisbedrijf voor de reiziger, beter over het voetlicht te krijgen.
Hierbij het overzicht van de maand mei waarbij de aandacht van de media vooral uitging naar:
- berichtgeving rondom de perikelen van Transavia,
- de meivakantie en hoe dit verlopen is op Schiphol,
- de trends die we zien voor de zomervakantie,
Het sentiment was deze maand voornamelijk neutraal en het positieve sentiment wint het van het negatieve sentiment. De PR-waarde is hoog omdat de meeste berichten zijn geplaatst in De Telegraaf deze maand waarbij ANVR steeds gequoot werd. Ook is te zien dat het ANP ons steeds meer weet te vinden. Dit zorgt voor een spreiding van de berichten onder veel media.
Vanuit ANVR benadrukken wij steeds dat het loont om een pakketreis te boeken en dat dit veel meer omvattend is dan menigeen weet. Door alle perikelen rondom Transavia van afgelopen maand hebben we dat nogmaals benadrukt in de media en heeft ook de consumentenbond zich daarover positief uitgelaten. Op social media werd dit door een aantal van jullie terecht gedeeld om de klant hiervan te doordringen.
Het is op Schiphol rustig gebleven tijdens de meivakantie door de maatregelen die zijn genomen. Dit is deels het aannemen van nieuwe mensen maar ook het schrappen van capaciteit. Laten we hopen dat ze dit positieve beeld door kunnen trekken naar de zomervakantie. Er wordt in ieder geval hard aan gewerkt.
Zoals beloofd delen wij de analysepagina maandelijks met een korte uitleg.
Zoals eerder benoemd worden radio en tv-optredens niet meegenomen in dit overzicht uit kostenoverweging. Frank Oostdam was wederom te gast bij Goedemorgen Nederland deze maand en er zijn diverse interviews gegeven door Frank en Hanita aan radio stations. Een podcast bij BNR is gedeeld op het LinkedIn kanaal.