Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksEnkele vragen en antwoorden over besluit Calamiteitenfonds en Sri Lanka

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Enkele vragen en antwoorden over besluit Calamiteitenfonds en Sri Lanka

Vrijdag 26 april 2019
ANVR ledeninfo ontvangt veel vragen van leden hoe om te gaan met reizigers die nog moeten vertrekken naar Sri Lanka. Hierbij een korte uitleg op basis van de geldende ANVR Reizigersvoorwaarden.

Hoe om te gaan met klanten die nog moeten vertrekken?
Bij een besluit van het Calamiteitenfonds vergoedt het CF alleen kosten van reeds vertrokken klanten. Voor reizigers die een pakketreis hebben geboekt en  nog moeten vertrekken geldt in deze situatie artikel 9.10 van de reisvoorwaarden voor pakketreizen. Dit betekent dat reizigers kosteloos kunnen annuleren vanaf 3 kalenderdagen voor vertrek. De touroperator kan uiteraard een langere termijn hanteren. Een andere optie is om in overleg met de klant te komen tot uitstel van de reis. Ook is het wellicht mogelijk om in overleg met de klant een andere bestemming te verzorgen.
Indien de klant dit echter niet wil, zal voor kosteloze annulering de termijn vanaf 3 dagen voor vertrek moeten worden afgewacht of moet de klant voor eigen rekening annuleren. 

Wat te doen met annuleringskosten van leveranciers ter plekke en airlines?
Dit hangt volledig af van de gemaakte afspraken van de touroperator met de leveranciers. Airlines hanteren mogelijk een coulant omboekbeleid. Vraag hiernaar. Hiervoor zijn geen algemene regels. 

Hoe om te gaan met klanten die alleen een ticket hebben geboekt of alleen een landarrangement met losse locaties?  
Voor klanten die een pakketreis hebben geboekt, gelden de wettelijke regels van de pakketreizenwet, en de ANVR reisvoorwaarden. Zij kunnen voorts aanspraak maken op het Calamiteitenfonds. Voor klanten voor wie alleen is bemiddeld op ANVR-boekingsvoorwaarden geldt deze bescherming niet.  Kijk hiervoor wat airlines of lokale verhuurders in dit geval kunnen bieden. De eventuele kosten zijn voor rekening van de klant.

Klant heeft los ticket gekocht en wil toch naar Sri Lanka. Moet ik dit ticket alsnog annuleren? Idem voor een pakketreis?

Klant heeft onder bemiddeling van de reisagent een vervoersovereenkomst gesloten met een airline. Het reisadvies voor Sri Lanka is van 'geel' gewijzigd in "oranje"; Een oranje reisadvies betekent dat wordt geadviseerd niet naar een bestemming te gaan als dit niet noodzakelijk is. Vakantie is een niet-noodzakelijke reden. Een reisadvies is echter niet bindend. De klant is zelf verantwoordelijk voor de eigen veiligheid en de keuze om een reis wel of niet door te laten gaan. In het geval een klant toch wil afreizen is het belangrijk vast te leggen dat je de klant hebt geïnformeerd over het gewijzigde reisadvies van Buitenlandse Zaken en jouw advies om niet naar Sri Lanka af te reizen voor vakantieredenen.

In geval er sprake is van een pakketreis (en de klant wil toch op reis) kan en mag de organisator de uitvoering van de reis weigeren. De touroperator kan voldoende aan tonen dat de uitvoering van de reis op dit moment in redelijkheid niet van de organisator kan worden verwacht (art 7.1 ANVR Reisvoorwaarden). De touroperator kan en zal de pakketreis ook zonder instemming van de klant annuleren.

Andere vragen? Mail naar ledeninfo@anvr.nl