Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Q&A: Gevolgen voor klant, reisagent, reisorganisator als gevolg van vertragingen en annuleringen van vluchten op Schiphol

Donderdag 25 juli 2019
Door een ernstige storing in het brandstofvoorzieningensysteem op Schiphol konden gisteren vele vliegtuigen niet vertrekken. Ook vandaag nog moeten reizigers rekening houden met annuleringen/vertragingen van vluchten.

De reisorganisator kan als gevolg van de problemen de reis niet (tijdig) uitvoeren. Het is duidelijk dat deze non-conformiteit noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator is toe te rekenen. Hieronder de belangrijkste vragen en antwoorden.

Ik, als reisorganisator, moet de reis aanpassen en de reiziger gaat akkoord.
Als de vlucht b.v. een of meerdere dagen later alsnog kan worden uitgevoerd, waardoor per saldo de reis 1 dag korter wordt, zal de touroperator een correctie op de prijs moeten geven.
De hoogte van de prijsverlaging is afhankelijk van de duur van de vertraging. 
Bij een reis van 8 dagen is dat dan een pro-rata (1/8) deel van de verblijfskosten (verblijfskosten = pakketprijs minus de vlucht).
De reiziger zou recht kunnen hebben op schadevergoeding tenzij er sprake is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden (art 7:511, lid 3 BW). De ANVR stelt dat de organisator geen enkele invloed heeft op de vertraging en dus heeft de klant ook geen recht op schadevergoeding.

Ik, als reisorganisator, moet de reis aanpassen en de reiziger gaat hiermee niet akkoord.
De klant moet dan zelf een beroep doen op grond van 7:509, lid 1 BW om de (hele) overeenkomst op te zeggen. Naar opvatting van de ANVR kan de klant echter niet kosteloos opzeggen vanwege de problemen op Schiphol en de klant heeft als hierboven aangegeven geen recht op schadevergoeding.
Slechts wanneer een verkorting van de reis aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering van de pakketreis (b.v. bij een stedentrip van 3 dagen) kan de reiziger mogelijk kosteloos (op grond van art. 7:510, lid 8 BW) de reis annuleren en moet de reisorganisator de volledige reissom terugbetalen.

Ik, als reisorganisator kan de reis niet aanpassen en annuleer de reis.
Bij het niet kunnen uitvoeren van de reis heeft de klant recht op terugbetaling van de reissom. Naar opvatting van de ANVR heeft de reiziger geen recht op schadevergoeding, want de reisorganisator heeft geen enkele invloed op de huidige situatie.

Ik, als reisbedrijf, heb alleen bemiddeld bij de verkoop van een losse vlucht.
Het reisbedrijf is niet aansprakelijk voor de uitvoering van de vlucht. Als voor de klant alleen is bemiddeld voor een losse vlucht, dan moet de klant zich voor schade/compensatie wenden tot de luchtvaartmaatschappij.

Heeft de klant recht op een vergoeding in het kader van vluchtvertraging?
De DBC-regeling regelt vergoedingen/bijstand van airlines aan klanten bij vertraging, annulering of vluchtweigering. Recent is door de rechter nogmaals vastgesteld dat reisorganisator/reisagent geen betrokkenheid hebben in deze regeling; d.w.z. dit is een relatie tussen klant en luchtvaartmaatschappij.
Volgens de DBC-regeling hebben klanten in dit geval geen recht op schadevergoeding door de luchtvaartmaatschappijen aangezien er sprake is van een onvoorziene omstandigheid die buiten de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij valt. De luchtvaartmaatschappij moet de klant tijdens de vertraging wel eten en drinken aanbieden en de mogelijkheid geven ten minste tweemaal te communiceren via telefoon of e-mail.

De klant op de bestemming moet vanwege deze situatie daar langer blijven: wat zijn de gevolgen?

Als de klant langer moet blijven op de bestemming (zie art 510, lid 9  BW), vervoer onderdeel uit maakt van de reis, door overmacht niet voor zijn terugkeer op de afgesproken datum kan

worden gezorgd, dan heeft de klant recht op  maximaal drie  gratis overnachtingen in een, als dat mogelijk is, gelijkwaardige accommodatie. Voor zwangeren, minder validen, alleenreizende minderjarigen en personen met specifiek medische hulpvraag geldt een afwijkende regeling.

Heb je nog aanvullende vragen? Mail dan naar ledeninfo@anvr.nl