Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksANVR stelt eisen voor NDC op

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
ANVR stelt eisen voor NDC op

Dinsdag 20 augustus 2019
Airlines, CRS’en, aggregators en agenten werken aan NDC, de nieuwe data standaard in de luchtvaart. Dit is echter niet eenvoudig vanwege verschillende NDC-releases. Bovendien vraagt dit om snelheid/betrouwbaarheid van respons. ANVR heeft eisen opgesteld waaraan werkbare NDC-oplossingen moeten voldoen. Daarnaast moeten agenten voldoende tijd krijgen om dit te implementeren en moet de luchtvaartmaatschappij een solide planning hebben. Wat betreft het aflopen van de NTA van KLM d.d. 31/3/2020 houdt de ANVR de vinger goed aan de pols.

NDC.jpg

Eind januari organiseerde de ANVR een druk bezochte informatiebijeenkomst met als titel "NDC: hoe dan?". Op de bijeenkomst spraken vertegenwoordigers van agenten, CRS'en, aggregators, en KLM Nederland over de invoering van NDC waarmee in 2019 door KLM wordt gestart.

Verschillende NDC-versies
Sindsdien lijkt het wat stil, maar achter de schermen wordt druk gediscussieerd en ontwikkeld. De CRS'en rollen meer en meer hun NDC-oplossingen uit en een aantal koplopers onder de agenten bekijken hoe zij de NDC direct kunnen implementeren.
Enkele maanden geleden is door de ANVR onder de luchtvaartagenten een korte enquête gehouden over de voortgang. Hieruit bleek dat de NDC-oplossingen tot nu toe alleen voor eenvoudige boekingen mogelijk zijn, en zelfs dan nog best veel problemen geven. De meeste agenten wachten de oplossingen van de CRS'en af; zeker voor MKB reisagenten is dit uiteraard zeer goed te begrijpen.
Voor wat betreft implementatie is het een probleem dat er geen sprake is van één NDC versie. Er worden door IATA steeds nieuwe releases ontwikkeld en gepubliceerd. De ene airline werkt dus met een andere versie van NDC dan de andere. Als een luchtvaartmaatschappij voldoet aan de modernste versie 19.1, wil echter niet zeggen dat agenten van alle opties uit deze versie ook daadwerkelijk gebruik kunnen maken.

MVP
Om echt met NDC te kunnen werken is het noodzakelijk dat er een Minimum Viable Product (MVP) wordt vastgesteld, d.w.z. een pakket van minimum eisen waarin voldoende minimum functionaliteiten zijn opgenomen die agenten in staat moet stellen te kunnen werken met NDC. Waaraan deze MVP dan precies moet voldoen is uiteraard onderwerp van de discussie. In de reguliere gesprekken met KLM Nederland is dit regelmatig aan de orde geweest. Recent is door de ANVR een lijst opgesteld wat agenten van belang vinden om NDC op een werkbare wijze te kunnen implementeren. Daarmee kunnen nog niet alle boekingen worden gemaakt, maar wel voldoende om te kunnen starten.
Er is echter meer nodig: boekingen via NDC moeten immers niet alleen gemaakt kunnen worden, maar ook belangrijk is hoe snel geboekt kan worden, hoe betrouwbaar de systemen zijn en welke ondersteuning airlines daarbij kunnen geven. Een airline kan wellicht een NDC oplossing hebben die aan MVP-voorwaarden voldoet, maar als het systeem om de haverklap vastloopt, je geen reactie krijgt op mail/chat, een uur telefonisch in de wacht hangt en dan wordt geholpen door een medewerker die nieuw is en nog niet veel weet; dan gaat het niet werken. Wij wijzen airlines erop dat deze elementen net zo belangrijk zijn als het technisch beschikbaar stellen van een NDC-oplossing.


KLM NTA tot 31/3/2020
Agenten moeten een redelijke termijn hebben om NDC in te voeren in hun processen en tools. De eerste NDC versie stamt uit 2012. IATA en airlines werken al 7 jaar aan de ontwikkeling van NDC, van agenten kan dan redelijkerwijs niet worden verwacht dat zij in een paar maanden een oplossing gereed hebben. Niet alleen moet er voldoende ontwikkeltijd zijn, maar moet automatisering ook ingepland worden. Je moet dus weten wanneer wat door de airline wordt aangeleverd. Een solide planning en voldoende tijd voor implementatie ontbreken echter.
KLM Nederland heeft de NTA voor leisure - en business travel gelijk getrokken (zie het ANVR bericht van 15/11/18 hierover). In de komende maanden zal worden besproken of dit een redelijke en werkbare termijn is voor agenten. Uiteraard houdt de ANVR je er van op de hoogte.