Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksAPIS gegevens, invoeren of niet?

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
APIS gegevens, invoeren of niet?

Dinsdag 3 september 2019
Voor een aantal landen gelden specifieke eisen voor het doorgegeven van passagiersgegevens aan de lokale autoriteiten. Luchtvaartmaatschappijen springen hier (handig) op in door deze APIS gegevens in de PNR verplicht te stellen voor iedere passagier. Wij krijgen hierover nog regelmatig vragen, waarvan de vraag “moet ik hieraan meewerken?” wel het meest voorkomt. Hieronder vermelden wij nog eens het standpunt van de ANVR.

​APIS gegevens worden door de lokale autoriteiten verplicht gesteld, waarbij deze gegevens een aantal uren voor of na vertrek van de vlucht door de luchtvaartmaatschappij verstrekt moeten worden. Het staat agenten vrij om aan het verzoek van een airline mee te werken en deze gegevens bij boeking (of later) in de PNR in te voeren, al dan niet op basis van nadere bilaterale afspraken. Een argument om de APIS gegevens te verstrekken kan ook verband houden met het niveau van dienstverlening die de agent aan klanten biedt.

Het gaat echter te ver als de luchtvaartmaatschappij de medewerking van de agent aan het verstrekken van APIS gegevens verplicht stelt, bijvoorbeeld onder dwang van een boete als deze gegevens in de PNR ontbreken. Soms gaat de verplichting zelfs zo ver dat de agent door de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk wordt gehouden voor de juistheid van gegevens.

Regelgeving die betrekking heeft op APIS gegevens, is gericht op de luchtvaartmaatschappij, niet de agent. Als een agent deze gegevens verstrekt, dan valt het verstrekken van deze gegevens (inclusief mogelijke invoerfouten) onder de verantwoordelijkheid van de agent als onderdeel van zijn zorgplicht jegens de passagier.

Het verplaatsen van de verplichting omtrent APIS gegevens in een ander deel van de distributie (de agent) door de luchtvaartmaatschappij, kan beschouwd worden als een kostenbesparende maatregel. Dit voorkomt dat de airline deze gegevens bij check-in alsnog moet invoeren. De mogelijkheden voor online check-in zijn echter de laatste jaren fors uitgebreid en verbeterd, waardoor de APIS gegevens eenvoudig van het check-in proces deel uit kunnen maken. Als agent kun je hierop anticiperen door de passagier actief te informeren over het verstrekken van deze gegevens tijdens de online check-in (en te benadrukken dit tijdig te doen).

Het invoeren van APIS gegevens in de PNR is onderdeel van de dienstverlening van de agent. De keuze om dit aan de klant aan te bieden is exclusief voorbehouden aan de agent zelf. Dwingende regels die in deze gevallen vaak eenzijdig worden opgelegd door luchtvaartmaatschappijen, adviseren wij dan ook af te wijzen. Dit dient bij voorkeur te gebeuren zodra hierover een bericht wordt ontvangen, wacht hiermee niet tot de eerste ADM's in BSPlink verschijnen.