
Als een klant onder bemiddeling van een ANVR reisagent een pakketreis koopt van een touroperator en de touroperator gaat failliet, dan kan de klant een beroep doen op de gewone SGR garantie. Dit staat echter los van SGRZ Garantie of SGRZ Retaildekking.
De retailer kan aan de klant namelijk ook een reis verkopen waarbij een pakketreis of pakketonderdelen wordt aangevuld met andere reisonderdelen. Als zo een nieuwe pakketreis ontstaat, wordt de retailer de organisator van het geheel en dus de aan te spreken partij voor de klant bij financieel onvermogen van één van de leveranciers. De retailer kan dit voorkomen door zich aan te melden bij SGRZ Retaildekking. Daarvoor gelden wel enkele voorwaarden. Als een retailer bij een faillissement van een bij SGRZ aangesloten touroperator gebruik wil maken van de retaildekking van SGRZ dan dient een retailer zowel een gebruikersovereenkomst te hebben afgesloten met SGRZ als premie te hebben betaald aan SGRZ voor deze B2B garantie.
Een retailer betaalt € 1,25 (ex. BTW) per boeking (tot 9 personen). Afgezien van de garantie bij financieel onvermogen van de leverancier, is de omzet van de retailer bij SGR vrijgesteld voor het leveren van een bankgarantie over de met de SGRZ-deelnemer afgesloten pakketreisovereenkomsten, en overeenkomsten van vervoer en verblijf.
Hierbij de link naar de lijst met touroperators die deelnemen aan SGRZ Retaildekking. Handig is ook het schema van verschillen tussen SGR, SGRZ Garantie en SGRZ Retaildekking.
Neem bij twijfel contact op met SGRZ via info@sgrz.nl.