Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksOnjuiste commissie toegepast? De luchtvaartmaatschappij mag terugvorderen, maar dan zonder kosten!

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Onjuiste commissie toegepast? De luchtvaartmaatschappij mag terugvorderen, maar dan zonder kosten!

Maandag 16 december 2019
Als er door de agent te veel commissie is berekend tijdens de uitgifte van een ticket, dan heeft de luchtvaartmaatschappij het recht om deze terug te vorderen. Dit gebeurt doorgaans met een ADM. Hoe zit dit nu met de kosten?

Een aantal CRS'en bevat nog een tabel voor de standaard commissie die wordt toegepast op de uitgifte van ieder ticket. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het juiste commissiepercentage in deze tabel. Als een luchtvaartmaatschappij hierin een ander percentage vermeld dan contractueel is afgesproken, dan kan de luchtvaartmaatschappij, overigens terecht, de teveel ontvangen commissie terugvorderen. Veel agenten hebben een beleid dat bij de uitgifte van tickets moet worden uitgegaan van de informatie in de CRS en dat manueel geen wijzigingen worden doorgevoerd. Dit zal vooral gelden voor gepubliceerde tarieven of andere tarieven die door de luchtvaartmaatschappij in de CRS zijn geladen. 

De door de agent teveel ontvangen commissie kan de agent niet verweten worden. Iedere handmatige verandering bij uitgifte van een ticket levert immer een hoger risico op in de aansprakelijkheid van de agent als hierin fouten worden gemaakt.  

Wij zien regelmatig gevallen waarin de luchtvaartmaatschappij de commissie terugvordert in een ADM inclusief een relatief hoog bedrag aan administratiekosten. Dit laatste is onrechtmatig. Ook zetten wij de nodige vraagtekens bij het terugvorderen met één ADM per ticket. Vaak handelt het hier om veel transacties voor lage bedragen en dit levert dan een grote werkbelasting op voor de agent. Ook dit is onredelijk, omdat de luchtvaartmaatschappij de correctie periodiek kan uitvoeren met één ADM voor meerdere transacties. 

Wij adviseren je in deze gevallen bij de luchtvaartmaatschappij protest aan te tekenen tegen zowel de administratiekosten als de hoeveelheid ADM, en de luchtvaartmaatschappij te wijzen op de alternatieven zoals 1 ADM of een aparte factuur. De luchtvaartmaatschappij kan dit redelijkerwijs niet afwijzen. Als de luchtvaartmaatschappij dit afwijst, dan is de volgende stap voor de ADM een Post Billing Dispute te starten. Je kunt dit desgewenst beperken tot het bedrag dat onrechtmatig is (de administratiekosten). Je kunt ook meer druk op de luchtvaartmaatschappij uitoefenen door in de dispute te vermelden dat afwijzing van de dispute in dit geval onredelijk en onrechtmatig is, waarbij je het recht voorbehoudt hiervoor kosten aan de luchtvaartmaatschappij in rekening te brengen. 

Meer informatie? Stuur een bericht aan luchtvaart@anvr.nl