Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksHerziening CRS regels; geef je mening!

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Herziening CRS regels; geef je mening!

Dinsdag 20 november 2018
De regels voor de CRS reserveringssystemen worden door de EU herzien. Hiervoor wordt door de EU een enquête gehouden onder gebruikers. Voorlopig blijft het CRS van groot belang voor agenten en het is daarom van belang dat agenten en touroperators aan de EU hun visie duidelijk maken. Hieronder is een link naar de enquête en een voorbeeld van de ANVR. Invullen kost 10-20 minuten.

De wettelijke regelingen voor de CRS'en tot nu toe
Door de EU is besloten de CRS Code of Conduct te herzien. De laatste herziening is uit 2012. De CRS Code of Conduct legt verplichtingen op aan de airlines en CRS om er voor te zorgen dat airlines neutraal in de CRS'en worden weergegeven. De CRS'en dragen bij aan marktefficiciency, transparantie in het belang van de reiziger.

Meer concreet heeft  CRS Code of Conduct uit 1989 (Regulation 2299/89) en de wijzigingen in Regulation 80/2009 de doelstellingen:

  • Garandeer een gelijk speelveld voor alle deelnemende providers met betrekking tot de toegang tot en het gebruik van CRS-services door CRS'en te verbieden tot:
    *Discriminatie van deelnemende providers in de weergave van gegevens;
    * Discriminatie van deelnemende luchtvaartmaatschappijen bij het verstrekken en laden van gegevens;
    * Het opnemen van oneerlijke en / of ongerechtvaardigde voorwaarden in elk contract met deelnemende luchtvaartmaatschappijen;
    * Deelnemende airlines beperken van het gebruik van andere CRS's.
     
  • Voorkom concurrentievervalsing tussen CRS door moedermaatschappijen.
  • Zorg voor een gelijke behandeling van luchtvaartmaatschappijen in de MIDT-markt en voorkom misbruik van MIDT-gegevens. CRS's kunnen voorts marketing-, boeking- en verkoopgegevens beschikbaar stellen, mits deze op niet-discriminerende basis aan alle deelnemende vervoerders worden aangeboden en de klant niet identificeren.
  • Vergroot de transparantie van reismogelijkheden: CRS-en zijn verplicht om de door deelnemende luchtvaartmaatschappijen verstrekte gegevens op een neutrale, alomvattende en niet-discriminerende manier weer te geven
  • Consistente toepassing van gegevensbeschermingsregels in de hele EU
  • Bevordering van spoorvervoer en intermodaal vervoer.

De CRS'en zijn minder bepalend dan vroeger door opkomst van lowcostcarriers en NDC. Toch blijft een neutraal CRS van groot belang voor agenten. Nog steeds zijn CRS'en de belangrijkste bron van agenten voor prijzen, voorwaarden en beschikbaarheid. Met de CRS'en is er een gezonde concurrentie tussen airlines.  Voor b.v. een willekeurige bestemming laat het CRS tientallen mogelijkheden zien met/zonder overstap, verschillende klassen/prijzen enz enz.
Airlines willen veel meer directe verkoop en verkoop via NDC waardoor zij meer controle krijgen over hun aanbod, de verkoop van hun ancillaries e.d. Niet alle agenten kunnen echter de NDC investeringen betalen. Maar ook agenten die dat wel kunnen, blijven de content gebruiken van airlines die niet in NDC kunnen of willen stappen. Kortom: voorlopig blijven CRS'en nuttig en nodig.

Enquête van de EU
Door de EU  (DG MOVE) wordt op dit moment een onderzoek gehouden ter voorbereiding van de herziening van de CRS Code of Conduct. Hiervoor worden aan stakeholders vragen gesteld over de de huidige rol van de regels voor CRS'en . Wij hebben signalen dat airlines zeer actief zijn in het geven van reacties. De enquete is te vinden op https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/2018-CRS-Code-of-Conduct?surveylanguage=EN en wij nodigen agenten en touroperators dringend uit even de tijd te nemen de survey in te vullen.
Klik hier voor de reactie van de ANVR. Dit kan je helpen bij de invulling. Het invullen kost 10-20 minuten.