Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksAirlines en EMD

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Airlines en EMD

Vrijdag 27 maart 2020
Ook airlines zijn zwaar geraakt door de conora-crisis. Door airlines worden vouchers uitgegeven. Dit is een probleem voor reisondernemingen aangezien dit een beperking geeft bij het omboeken van klanten. Hieronder een uitleg en update.

Door veel luchtvaartmaatschappijen zijn de mogelijkheden van het direct terugbetalen gestopt. Geannuleerde boekingen worden opengehouden zodat klanten een andere boeking kunnen maken.  Voor teruggave van geld moeten IATA-agenten een RA-verzoek indienen. Na goedkeuring wordt dit dan door de airline uitbetaald. Bij IATA en de EU is dit door ons en via onze Europese zusterorganisatie ECTAA indringend aan de orde gesteld, aangezien de terugbetaling naar verwachting echt niet binnen enkele weken zal plaatsvinden zoals de IATA-resoluties voorschrijven. Inmiddels is er zelfs een airline die de terugbetaling een jaar wil opschuiven. Een dergelijke termijn is echt onacceptabel en is door ons ook gemeld aan IATA, aangezien dit het vertrouwen in het huidige IATA-systeem volledige ondermijnt.

Klanten kunnen van de airline ook een voucher krijgen ter besteding later dit jaar. Door de EU is duidelijk gesteld dat airlines weliswaar een voucher kunnen uitgeven, maar de klant zijn recht behoudt op teruggave van geld.

Wanneer touroperators nu een voucher uitgeven voor een reis met een vluchtcomponent, lopen ze tegen het probleem dat de klant misschien bij een nieuwe reis een andere bestemming wil (of reis zonder vlucht). De keuze voor een andere bestemming is in principe geen probleem, mits de airline daar ook op vliegt. De ANVR heeft airlines verzocht om meer flexibiliteit toe te staan in besteding van de zgn. "EMD's" die nu op naam van een klant staan, door deze op agentniveau ook te kunnen gebruiken voor andere klanten door versoepeling van de namechange-regels. Kort en goed stuit dit op procedurele problemen + aanpassing systemen die niet op korte termijn zijn te realiseren. Wij blijven op dit punt passende oplossingen onderzoeken.

Een organisator die tegen dit probleem aan loopt, kan dus een voucher uitgeven maar wel met de beperking dat bij besteding de vlucht bij airline x moet worden uitgevoerd. Dit zal voor de consument niet altijd een passende oplossing zijn. Een teruggave van geld is voor de organisator echter ook veelal niet mogelijk gelet op de eigen financiële positie maar ook omdat een refund van het vliegticket niet mogelijk is. Een vergelijkbaar probleem zou zich uiteraard ook kunnen voordoen bij accommodaties en andere soorten vervoer.

Een laatste probleem is dat airline vouchers rechtstreeks aan klanten geven waardoor de agent wordt gepasseerd. Dit kan natuurlijk niet, in geval van pakketreizen is hiervoor zelfs geen rechtsgrond aanwezig waardoor de touroperator mogelijk schade lijdt. Dit wordt met spoed door ons geïnventariseerd.