Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Powered by 
Intranet

Skip Navigation LinksNogmaals: Reisvoucher met SGR-garantie (zgn. coronavoucher)

Je bent hier:
ANVR  >  ANVR-Nieuws

Nieuws
Nogmaals: Reisvoucher met SGR-garantie (zgn. coronavoucher)

Woensdag 1 april 2020
SGR en ANVR ontvangen veel vragen over de Reisvoucher met SGR-garantie, zgn. coronavoucher. Hieronder verduidelijken we de punten waarover de meeste vragen worden gesteld.

Allereerst verwijzen wij nogmaals naar de regels van deze Reisvoucher zoals die op 16 maart zijn gesteld: https://www.sgr.nl/reisorganisaties/news/bestuursbesluit-sgr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/
Er zijn dus alleen maar B2C-Reisvouchers (van organisator op naam van de hoofdboeker) die onder de garantie van SGR vallen.

Een Reisvoucher (zgn. coronavoucher) met SGR-garantie kan door organisatoren worden uitgegeven aan consumenten in plaats van terugbetaling van geld na annulering van de reisovereenkomst om reden van de coronacrisis. Het gaat dus om het bedrag wat de klant (direct of via de Retail) aan de organisator heeft betaald. Betaling aan de agent geldt voor de consument als betaling aan de organisator. Hoeveel commissie de reisagent inhoudt en welk bedrag door de reisagent al of niet is doorbetaald aan de organisator, is hierbij niet van belang. De (aan)betaling van de klant via de retailer op een pakketreis is een (aan)betaling van de klant aan de organisator ongeacht of, en zo ja, welk bedrag door de reisagent feitelijk is doorbetaald aan de organisator.

In de praktijk brengt de reisagent naast de reissom voor de pakketreis van de organisator zelf vaak nog andere posten bij de klant in rekening. Soms (voor zover dit is toegestaan door de organisator) wordt de reissom verhoogd (extra marge), maar het is ook mogelijk dat (naast de reissom) nog bij de klant boekingskosten, verzekeringen, transferkosten, taxikosten, extra hotelovernachting, etc. in rekening worden gebracht zonder dat de reisagent hiermee opeens organisator wordt (bij zuivere bemiddeling dus).

Op basis van het besluit van SGR kan deze reisagent een Reisvoucher met SGR-garantie uitgeven aan de klant die ziet op de pakketreis van de organisator. Echter, omdat de retail veelal ook bijkomende diensten bij het pakket boekt of in rekening brengt (bijvoorbeeld extra marge, taxikosten of een extra overnachting) en het voor de retail wenselijk is dat ze in dergelijke gevallen één voucher kunnen uitgeven voor zowel de pakketreis van de organisator als voor de overige diensten, zal SGR een dergelijke voucher van de agent ook als een Reisvoucher met SGR-garantie aanmerken, mits aan alle andere voorwaarden van het besluit wordt voldaan. De ontvangen voucher van de organisator stopt de agent dan in de kluis.

Er is echter één uitzondering: verzekeringspremies, poliskosten, wijzigingskosten, telefoonkosten, creditcardkosten, borgsommen, proceskosten, rentekosten en kosten voor het verkrijgen van visa en soortgelijke kosten. Deze kosten, genoemd in de SGR-garantieregeling (art. 3, lid 10 E), zijn expliciet uitgesloten van dekking in de SGR-garantieregeling. Zij vormen -net als de boekingskosten van de reisagent- immers geen onderdeel van de reissom.

De organisator kan door SGR bij faillissement van de reisagent aangesproken worden op de waarde of op haar leveringsplicht, die de Reisvoucher met SGR-garantie op basis van het besluit had moeten hebben. Deze waarde is maximaal de reissom van de organisator (incl. commissie).
Bij faillissement van de organisator valt de door de reisorganisator en/of reisagent op de bovenstaande wijze afgegeven Reisvoucher met SGR-garantie volledig onder de SGR garantieregeling ten behoeve van consumenten.