"Je kunt als reisonderneming vanzelfsprekend zelf beslissen op welke manier je bereikbaar bent. En het kan zo zijn dat het voor de snelle afhandeling van dossiers inderdaad beter is die bereikbaarheid even te beperken tot bijvoorbeeld email", zegt Frank Radstake, bij de ANVR verantwoordelijk voor Consumentenzaken. "En de meeste reizigers hebben er ook nog wel begrip voor dat er een beetje achterstand is in het afhandelen van de annuleringen en omboekingen. Toch raden we als ANVR ondernemingen aan zo snel mogelijk de vouchers uit te reiken, en idealiter binnen dezelfde 14-dagen- termijn als anders een cash refund had moeten worden gegeven. Zo loopt de klant geen onnodig risico ongedekt te zijn".
"Als je daarbij als ANVR-reisonderneming het advies volgt van de ANVR geen buitenlandse vakantiereizen uit te voeren tot 18 juni a.s., dan ligt het voor de hand de klant zo snel mogelijk daarvan op de hoogte te stellen", aldus Radstake. "De klant pas drie dagen voor vertrek op de hoogte stellen van een eventuele annulering is dan niet handig. Zeker niet nu de hele wereld nog tenminste als reisadvies code oranje heeft".
Voor vragen kun je contact opnemen met Frank Radstake via fradstake@anvr.nl.