De belangrijkste punten:
- KLM komt volgende week (rond 16 juni) met een nieuwe Agent Connect Nieuwsbrief met een toelichting op de procedure.
- Vooralsnog zal de refund alleen nog maar beschikbaar zijn via de Refund Application procedure in BSPlink.
- De termijn waarin de refund door KLM wordt verwerkt zal door de verwachte omvang langer duren dan gebruikelijk. KLM vermelde hierbij "enkele weken". Inclusief de verwerkingstijd in BSP (max ca. 25 dagen) zal het dus nog wel enkele maanden duren voordat de agent het geld van KLM heeft ontvangen en aan de passagier kan doorbetalen.
- In de oude situatie had de passagier gedurende de refund-aanvraag alsnog te kiezen voor een voucher. Dit zal met de nieuwe procedure niet meer mogelijk zijn. Dit is ook van toepassing op reeds ingediende refund applications.
- De calculatie van het tarief en uitgifte van het voucher (met max. +15%) is een ingewikkelde en tijdrovende procedure, en bovendien handmatig. De ANVR heeft gemeld dat we hier absoluut niet blij mee zijn en dat er een risico is van het maken van fouten. KLM heeft gemeld dat zij deze eerst zullen onderzoeken en in geval van incidentele en niet opzettelijke fouten waar mogelijk coulance zullen hanteren.
- Een restant dat ontstaat na inwisseling van een voucher kan opnieuw gebruikt worden voor de aankoop van een ticket (en niet alleen als restitutie).
- Tussen KLM en de agent blijven door de techniek verschillen bestaan in de verwerking van vouchers. Via de agent kunnen maximaal 2 vouchers worden ingewisseld tegen één ticket, via KLM direct is dit onbeperkt omdat KLM.com werkt met een shopping basket principe.
- Hetzelfde geldt voor de aankoop van extra's. Via de agent dient ten minste één voucher ingewisseld te worden per transactie als gevolg van de BSP procedure. Dit zal er dus toe leiden dat een klant geen betaalde extra's kan bestellen met hetzelfde voucher dat is ingewisseld voor het ticket. Weliswaar zal voor de overwaarde van het voucher een nieuw voucher worden uitgegeven, maar dit voucher is zonder de bonus van max. +15%. De klant kan wel kiezen voor een ticket dat op basis van een "branded fare" is uitgegeven. Dit is een tarief waar al verschillende extra's zijn inbegrepen (zoals bagage, stoelkeuze, enz.).
Vragen en opmerkingen over dit bericht kunnen gestuurd worden aan het secretariaat luchtvaart (luchtvaart@anvr.nl)