Ondanks duidelijke uitspraken van zowel de EU als de Nederlandse Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, bieden veel airlines bij het niet-doorgaan van de vlucht vanwege Covid-19 de consument niet de mogelijkheid om geld te ontvangen of geven aan niet binnen de wettelijke termijn terug te betalen. Vele geven ongevraagd de klant een ongedekte voucher. In tegenstelling tot de 'Reisvoucher mét SGR-garantie' die ANVR-reisorganisaties uitgeven aan hun klanten, loopt de luchtvaartpassagier het risico met een waardeloos voucher achter te blijven als 'zijn' airline failliet gaat; deze vouchers zijn namelijk door niets en niemand gedekt. En niet alleen de reiziger staat bij faillissement van de airline er vleuggellam bij, ook de reisorganisator -die zorgvuldig voor de klant een pakketreis heeft samengesteld inclusief een vlucht- loopt risico's. Ook hij krijgt namelijk geen geld terug van de airline bij het niet-doorgaan van de vlucht en bij faillissement van de airline ligt het financiële risico richting de consument bij deze reisonderneming.
"Dit is een buitengewoon onjuiste en oneerlijke situatie", aldus Frank Oostdam, voorzitter ANVR. "Daarom hebben we samen met ANWB, Consumentenbond en garantiefonds SGR een plan aangeboden aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Met een kleine heffing op de vliegticketprijs -denk aan ca. € 0,25- kan een Nederlandse ticketgarantieverzekering worden gerealiseerd; vergelijkbaar met wat in Denemarken al een beproefd model blijkt. De Minister wil
dit realiseren op Europees niveau, een nobel streven. Maar dat is een lang en onzeker traject, terwijl het eenvoudig en snel in Nederland nu kan worden ingevoerd."
Wettelijk moeten airlines de klant de keus geven: een voucher of geld terug binnen de wettelijk gestelde termijn van een week. Verschillende maatschappijen hebben aangegeven die keus te gaan bieden, maar de praktijk leert dat uitkeren weken tot zelfs maanden duurt. Een groep airlines, veelal kleinere, zijn onduidelijk over de wijze van terugbetalen of bieden de klant een voucher als enige mogelijkheid. Daarmee zadelt de airline zowel klant als reisonderneming op met een probleem. Als de reisonderneming geen geld ontvangt, hoe kan hij de klant, van wie de vlucht onderdeel is van een pakketreis, dan terugbetalen?
Reisbrancheorganisatie ANVR roept de Minister en de ILT daarom op betreffende airlines hierop aan te spreken. De ANVR heeft hiervoor een lijst samengesteld en overhandigd.