Het is ook mogelijk dat de boeking is gedaan bij zusterbedrijven Vueling, BA of Iberia en dat vervolgens de klant is medegedeeld dat de vlucht wordt uitgevoerd door Level. Als klant hebt je betaald en een luchtvaartovereenkomst afgesloten met hen en wij houden deze airlines dan ook aansprakelijk voor terugbetaling dan wel uitvoering van de vlucht door een andere airline.
Indien je geboekt heb met een creditcard, kan je proberen de betaling te storneren, dit is niet altijd mogelijk, er kan een eigen risico zijn, en je moeten even kijken naar de voorwaarden van de creditcardmaatschappij.
Indien een reisagent/touroperator zelf een pakket heeft samengesteld met een Level ticket als onderdeel, wordt hij/zij gezien als de organisator en is hij/zij als organisator verplicht een alternatief aan te bieden, tenzij dat onmogelijk is, of met zulke hoge kosten gepaard gaat dat dit in redelijkheid niet van de organisator kan worden verlangd. In dat geval kan je de reis niet uitvoeren en moet je als organisator de klant de reissom terugbetalen.
Level Europe was een dochterbedrijf van IAG waar British Airways, Iberia, Aer Lingus en Vueling ook onder vallen. Level Europe is met een 6-tal vliegtuigen geen grote speler, maar dat een airline onderdeel is van een groter verband, is dus geen enkele garantie voor een reisbedrijf of consument. Voor hen is ook vrijwel geen inzicht in de financiën mogelijk. Hoogste tijd dus voor een garantiefonds voor airlines waarvoor ANVR al langer pleit en samen met SGR, ANWB en Consumentenbond plannen voor heeft opgesteld.
24/6:
aanvulling/correctie: EU verordening 261/2004 schrijft voor dat de operating
carrier aansprakelijk is. Zie https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:439cd3a7-fd3c-4da7-8bf4-b0f60600c1d6.0009.02/DOC_1&format=PDF
artikel 2.
Klik hier voor de berichtgeving op de website van level Europe.