Casus:
Een reisagent (doorverkoper) betaalt op verzoek van de organisator een reissom terug aan de klant. Op vertoon van het betaalbewijs verzoekt de reisagent aan de reisorganisator terugbetaling van de reissom (minus commissie). De organisator doet dit echter niet en gaat failliet.
De klant is betaald; er is geen claim van klant, dus SGR (de garantieregeling voor consumenten) is niet aan de orde. De reisagent dreigt zo met een forse schade te zitten.
Kan de reisagent in deze situatie een beroep doen op SGRZ, gesteld uiteraard dat de reisorganisator bij SGRZ-retaildekking is aangesloten en de reisagent zijn SGRZ-bijdrage heeft betaald?
Antwoord
Ja, de doorverkoper kan een beroep doen op SGRZ-retaildekking! Hiervoor geldt de volgende uitleg:
Artikel 3 van de SGRZ garantieregeling zegt dat SGRZ aan begunstigden een uitkering zal doen ter zake van de door een deelnemer van SGRZ aangeboden en geleverde reisdiensten of (onderdelen) van pakketreizen aan begunstigden, indien en voor zover deze begunstigden geldelijke schade lijden in gevallen dat de betrokken deelnemer wegens financieel onvermogen niet presteert.
Geldelijke schade is (kort gezegd) gedefinieerd als geldbedragen die door consumenten zijn betaald aan begunstigden in de zin van artikel 2 a onder 2 (lees: reisagent)) en waarop consumenten recht zouden hebben gehad als zij rechtstreeks hun schade bij SGR hadden kunnen claimen. Onlangs is juist in de garantieregeling opgenomen dat de reisagent (artikel 3 lid 9) zijn geld eerst bij SGRZ-Retaildekking kan claimen als hij (de reisagent) heeft laten zien dat de consument al door hem schadeloos is gesteld.
Van belang is uiteraard wel dat de reisorganisator is aangesloten bij SGRZ-Retaildekking én dat de reisagent zijn SGRZ-bijdrage heeft betaald!