Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksConsumentvriendelijke ANVR-voorwaarden aangepast

Je bent hier:
ANVR  >  Nieuws

Persbericht
Consumentvriendelijke ANVR-voorwaarden aangepast

Donderdag 18 januari 2007
Inmiddels hebben alle ANVR-touroperators hun reisgidsen met stedenreizen, exotische en andere bestemmingen uitgebracht en gepresenteerd. Vakantiegangers die een reis boeken bij een ANVR-reisbureau of –touroperator ontvangen bij boeking van hun vakantiereis een informatieve brochure met o.a. nieuwe, consumentvriendelijke ANVR-voorwaarden.

Deze zijn in vergelijking met vorig jaar op een aantal punten, zowel voor de consument als voor de reisonderneming, aangepast en aangescherpt. De rechten en plichten van de reisonderneming en de consument zijn vastgelegd in deze ANVR-Reis- en Boekingsvoorwaarden, die in overleg met de Consumentenbond en de Sociaal-Economische Raad (SER) tot stand zijn gekomen en de vakantieganger zekerheid en garanties bieden. De reisonderneming mag alleen afwijken van deze voorwaarden als dat gunstig is voor de reiziger. Nieuw is dat de reisorganisator de identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij aan de reiziger moet vertellen, zodra deze bij hem bekend is: bij boeking of bij het verstrekken van de reispapieren. De reiziger weet, als hij de ANVR-brochure leest, ook precies wat hij moet doen als hij bijv. zijn vakantie wil wijzigen of annuleren, een klacht wil indienen of hulp nodig heeft. Tevens is duidelijk(er) aangegeven dat de reiziger zélf verantwoordelijk is voor het hebben van de juiste reisdocumenten zoals paspoort, visa en bewijzen van inenting. Het indienen van een klacht of een geschil is uitvoeriger en stapsgewijs uitgelegd, zodat zowel de vakantieganger als de reisonderneming weet welke verplichtingen hij heeft om aanspraak te maken. Uiteraard is ook aandacht besteed aan de Code Reisaanbiedingen met de verplichting alle op het moment van publicatie bekende onvermijdbare (bijkomende) kosten op te nemen in de reissom. Het gaat daarbij om reizen met een vertrekdatum op of na 1 april 2007. De consument kan zo bij boeking niet voor (onplezierige) verrassingen komen te staan.