Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksAantal klachten reisbranche fors gedaald

Je bent hier:
ANVR  >  Nieuws

Persbericht
Aantal klachten reisbranche fors gedaald

12 april 2007
Het aantal klachten over reizen dat de consument over 2006 heeft ingediend bij de Geschillencommissie Reizen is t.o.v. 2005 met -17% gedaald, van 2.876 naar 2.378. Deze trend is al vele jaren zichtbaar: sinds 2000 in totaal een daling van het aantal klachten met zo'n -30%, terwijl het aantal reizen in diezelfde periode groeide met +12%.

De bij de ANVR aangesloten reisondernemingen verzorgden in 2006 voor meer dan 7,5 miljoen Nederlandse reizigers hun vakantie.

In 2006 daalde het aantal ingediende klachten over reizen bovendien sterker (-17%) dan het aantal klachten bij alle andere geschillencommissies tezamen (-8%).
De trend van daling van het aantal ingediende klachten bij reizen loopt met -30% van 3.374 in 2000, naar 2.995 in 2004, naar 2.876 in 2005, naar 2.378 in 2006. Naast een betere afhandeling door de reisorganisatie in een vroeger stadium is de daling ook het gevolg van een strengere ‘selectie aan de poort' die de Geschillencommissie enkele jaren geleden heeft doorgevoerd.

Van de 1209 geschillen waarover de Geschillencommissie Reizen in 2006 besliste, werd de klacht in 527 zaken volledig gegrond verklaard (43,6%) en in 114 zaken (9,4%) deels gegrond. De overige klachten werden ongegrond en niet-ontvankelijk verklaard, of werd een schikking getroffen tussen consument en reisonderneming. Ook hierin is voor de reisorganisatie een positieve trend waarneembaar en wordt de consument minder in het gelijk gesteld.

De ANVR: "Iedere klacht is er één teveel, zowel voor de consument als voor onze leden. Mede daarom vindt de reisbranche deze geschillencommissieprocedure uitermate belangrijk, wat blijkt uit het feit dat reisondernemingen en de ANVR samen gemiddeld ruim vier keer zoveel bijdragen aan de kosten van Geschillencommissie Reizen als het de consument kost om een klacht in te dienen". Daarnaast draagt ook de overheid bij aan de kosten.

De meeste klachten in 2006 betroffen het vervoer (41%), waarbij het o.a. ging om vertraging, reisduur en bagage. Uiteraard ging het dan om reizen naar landen waar ook de meeste Nederlanders naar toe gingen zoals Turkije (24%), Spanje (9%), Griekenland (7%) en Frankrijk (5%).

Ondanks de consumentvriendelijke ANVR-voorwaarden en het in de voorwaarden van 2007 verder verlengen van de klachttermijn voor de consument, verwacht de reisbrancheorganisatie ANVR dat door een nog betere klachtenbehandeling van haar leden ook over 2007 de trend van daling van het aantal klachten zich zal doorzetten.


Deel en print
Gerelateerde Tags