Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksKlachtenafhandeling Iberia bedroevend

Je bent hier:
ANVR  >  Nieuws

Persbericht
Klachtenafhandeling Iberia bedroevend

Woensdag 5 september 2007
Een voortdurende stroom klachten van de bij de ANVR aangesloten reisonderne-mingen heeft ertoe geleid dat de ANVR een onderzoek heeft ingesteld naar de niet afgehandelde klachten van luchtvaartmaatschappij Iberia.

In een korte tijd zijn door ANVR reisondernemingen méér dan 100 klachten over Iberia aan de ANVR gezonden, waarna een klachtenrapport is opgesteld. Het betreffen klachten van reizigers over o.a. zoekgeraakte en vertraagde aankomst van bagage, en over grote vertragingen en annuleringen van vluchten.

ANVR-reisondernemingen hebben hierover klachten ingediend bij Iberia in Madrid. De klachten werden hierbij meestal wel door Iberia geregistreerd, maar vervolgens hoorde de reisagent niets meer. In een enkel geval ontving de klant, en niet de reis-agent die de klacht heeft ingediend, vele maanden later een nietszeggende brief in het Engels of zelfs in het Spaans.

In juni 2007 heeft reisbrancheorganisatie ANVR de eerste 53 klachten naar Iberia Nederland gezonden en dringend verzocht om binnen tien dagen te reageren. Deze deelt daarop mee dat de klachten zijn doorgezonden naar het hoofdkantoor in Madrid. Hierop is vervolgens niets meer vernomen.

Na deze eerste zending zijn nog eens meer dan 51 klachten gemeld bij de ANVR. Ook deze klachten zijn doorgezonden aan Iberia met wederom het verzoek te reageren en deze adequaat af te handelen.
De in de klachten gevraagde schadevergoeding is niet in alle gevallen gespecificeerd, maar de claims van reizigers komen in totaal uit op tienduizenden euro's.

De gebrekkige klachtenafhandeling van Iberia is een doorn in het oog van de ANVR en haar aangesloten bedrijven die kwaliteit en zekerheid hoog in het vaandel hebben staan. Het kost de reisondernemingen veel tijd, geld en ontevreden klanten.

Gelet op de hoeveelheid klachten over deze handelspraktijken heeft de ANVR de Consumentenbond geïnformeerd om te bezien of een groepsactie tegen Iberia moet worden ingesteld. Tevens is het Meldpunt Luchtvaartpassagier van het Ministerie Verkeer en Waterstaat gevraagd maatregelen te nemen richting Iberia gelet op het niet reageren van deze luchtvaartmaatschappij op claims in het kader van de EU-richtlijn ‘Rechten van vliegtuigpassagiers'. De ANVR wijst er op dat individuele klanten helaas niets anders rest dan naar de rechter te stappen, omdat een laag-drempelige Geschillencommissie Luchtvaart (nog) ontbreekt in Nederland.


Deel en print
Gerelateerde Tags