Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksBijna 100 reisagenten getraind op Duurzaam Toeristisch Ondernemen

Je bent hier:
ANVR  >  Nieuws

Persbericht
Bijna 100 reisagenten getraind op Duurzaam Toeristisch Ondernemen

Dinsdag 3 december 2013
Onlangs zijn de eerste, bijna 100, ANVR-reisagenten geslaagd voor het examen, waarmee zij hun internationale -digitale- training over duurzaam toerisme hebben afgesloten. Belangrijk, omdat reisondernemingen een cruciale rol spelen bij het informeren van de reiziger hoe met (meer) respect om te gaan met natuur, cultuur, milieu en mensen op de vakantiebestemming en daardoor meer te genieten van de reis.

Reisondernemingen aangesloten bij brancheorganisatie ANVR hebben zich verplicht een medewerker aan te stellen die de training ‘Duurzaam Toeristisch Ondernemen’ (DTO) volgt en deze afrondt met een examen. Vervolgens stelt deze medewerker een beleidsverklaring op voor het bedrijf, ontwikkelt een actieplan en implementeert tal van maatregelen op het gebied van vervoer, verblijf en vermaak. Over de genomen maatregelen om duurzamer te opereren in de bedrijfsvoering rapporteert de onderneming aan de ANVR. Als de reisonderneming voldoet, wordt dit gehonoreerd met een DTO-bedrijfscertificaat. De ANVR heeft dit traject de afgelopen jaren reeds doorlopen met haar ca. 200 touroperators, waarna nu de beurt is aan de reisbureaus.

Reizen is niet meer weg te denken uit ons bestaan. Toerisme is wereldwijd één van de grootste en snelstgroeiende industrieën en daarmee 's werelds grootste werkgever. Voor veel landen, zeker voor de minder ontwikkelde, speelt toerisme een belangrijke rol in hun economie en is het een belangrijke bron van inkomsten en werkgelegenheid. Om reizen naar prachtige bestemmingen ook in de toekomst mogelijk te maken, moeten maatregelen worden genomen en dienen we rekening te houden met milieu, mensen, natuur en cultuur.

De toeristische sector neemt deze verantwoordelijkheid op zich, omdat zij ook over enkele jaren nog aantrekkelijke bestemmingen wil kunnen aanbieden aan de reislustige consument.