Persbericht
‘Deze tijd vraagt om ondernemers met een razendsnel reactievermogen’ (Persbericht Shopping 2020)
Woensdag 22 januari 2014Wat zijn de succesvolle businessmodellen in 2020? Met die vraag ging de expertgroep Business Models van Shopping 2020 aan de slag. Na bestudering van vier basismodellen luidt de conclusie: bedrijven zijn altijd in beweging door de juiste combinatie van businessmodellen toe te passen. “Met behoud van je missie steeds reageren op de snel veranderende omstandigheden, daar gaat het om in de komende jaren”, vertelt voorzitter van de expertgroep Joost Steins Bisschop van Jungle Minds. Hij benadrukt dat het tempo waarmee nieuwkomers de markt binnentreden ongekend hoog is.
‘Service, innovatieve niches en internationaal speelveld kenmerken de businessmodellen in 2020’
Vier business modellen
De expertgroep Business Models maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020, waaraan zestien brancheorganisaties deelnemen. Shopping2020 heeft als doel een toekomstvisie te creëren over de wijze waarop de consument in 2020 shopt. De expertgroep Business Models onderzocht de business modellen die een directe relatie met consumenten hebben (B2C) in drie sectoren: retail, reizen en financiële producten. Uit het onderzoek zijn vier basis business modellen naar voren gekomen: Market Place, Generic Reseller, Specialist Reseller en Brand Direct-to-consumer. De expertgroep benadrukt in haar rapport dat de vier modellen onderling verschuiven en gecombineerd kunnen én moeten worden. Het zal juist die lenigheid zijn die het succes van een gaat bepalen.
Grote internationale spelers
De Market Place, een belangrijke plek voor het samenkomen van vraag en aanbod, is door het internet alleen maar gegroeid en zal blijven groeien. Peer-to-peer commerce draagt hieraan bij en ook kleine retailers sluiten zich steeds vaker aan bij de Market Place om door hun doelgroep gevonden te worden.
Het internet, waar elke speler een potentieel oneindig assortiment kan aanbieden, maakt dat het Generic Reseller model vooral voor grote internationale spelers aantrekkelijk wordt. Zij zullen het zijn die met hun slagkracht de (laagste) inkoopprijs voor hun klanten bepalen. De expertgroep voorziet daarnaast ook plaats voor zich echt onderscheidende local heroes. Hoe analoger het produkt, des te groter het bestaansrecht voor plaatselijke spelers.
Korte levenscyclusDe Specialist Reseller focust zich op niche markten, heeft een hoge omloopsnelheid en een hoge mate van service-innovatie. “Kenmerkend bij dit model is de korte levenscyclus. Doordat de grote generieke resellers een steeds breder en dieper assortiment gaan voeren, moeten specialisten op zoek naar nieuwe manieren om toegevoegde waarde te bieden. Specialistische kennis blijft belangrijk, maar er ontstaan daarnaast ook veel gemakservices die zich vooral richten op de bovenkant van de markt,” legt Steins Bisschop uit.
Extra service als waarde
Het vierde model is Brand Direct-to-consumer, een model dat sterk in opkomst is. Direct verkopen aan de eindconsument door de producent. Het merk moet dan wel die extra service bieden waarmee het merk zich onderscheidt bij de klant. In het rapport worden bijzondere start-ups genoemd die opvallen door een nieuw service-concept.
Het gehele rapport van de expertgroep Business Models van Shopping2020, met aanbevelingen per business model, is voor iedereen gratis te downloaden via shopping2020.nl (
https://www.shopping2020.nl/eindresultaten).