Persbericht
Reizigers steeds vaker tevreden met vakantie (persbericht)
Donderdag 6 februari 2014
Het aantal klachten dat reizigers jaarlijks indienen bij de onafhankelijke Geschillencommissie Reizen is het afgelopen jaar wederom sterk gedaald. Bedroeg het aantal ingediende klachten 10 jaar geleden nog zo’n 3000, afgelopen jaar werden 476 klachten ingediend.
Van de jaarlijks ruim 8 miljoen Nederlanders die een vakantie boeken bij een ANVR-reisonderneming zijn het afgelopen jaar ‘slechts’ 476 klachten ingediend bij de Geschillencommissie Reizen, waarvan nog geen 25% geheel of gedeeltelijk gegrond is verklaard door deze commissie.
De daling van het aantal klachten is maar voor een klein deel te verklaren uit de afname van het aantal geboekte pakketreizen afgelopen jaar met -6,5%. Het aantal klachten daalde met ruim 10% en het jaar ervoor daalde deze zelfs met 26%.
Deze trend van daling is al jaren zichtbaar en reisbrancheorganisatie ANVR verwacht dat dit aantal nog verder zal afnemen.
“Alhoewel elke klacht er één teveel is, voor zowel de consument als voor de reisonderneming, zijn wij als brancheorganisatie blij met deze positieve ontwikkeling”, aldus Frank Oostdam, directeur ANVR. “Reizigers die boeken bij een reisbedrijf met het ANVR-keurmerk kunnen altijd terugvallen op hun reisorganisatie.”
De 223 reisorganisaties en 1200 reisbureaus die aangesloten zijn bij de ANVR voldoen aan tal van kwaliteitseisen, waaronder een heldere klachtenprocedure. Zij hebben de laatste jaren een enorme professionaliseringsslag gemaakt, waardoor reizigers steeds vaker tevreden terugkeren van hun welverdiende vakantie.