Persbericht
Smartphone en tablet in opmars bij boeken van een reis
Vrijdag 19 december 2014
Reisbrancheorganisatie ANVR, samen met zo’n 1150 bij haar aangesloten verkooppunten, werkt al jaren samen met onderzoeksbureau GfK aan de Travelscan.
Voor de tweede maal dit jaar brengt GfK de resultaten naar buiten van het uitgebreide aanvullende onderzoek waarmee inzichtelijk wordt gemaakt hoe de totale vakantiemarkt zich ontwikkelt binnen de dynamische reiswereld. Het gaat hierbij om 6.500 personen die vóór vertrek tenminste een onderdeel van de reis hebben geboekt bij een ANVR- of andere onderneming.
Nog steeds gebruikt driekwart van de respondenten thuis een laptop of PC ter oriëntatie van zijn vakantie. Maar in de periode mei-oktober zien we het gebruik van de smartphone wel toenemen; 1 op de 10 respondenten oriënteert zich via dit device en 1 op de 5 doet dat via een tablet. Het zijn vooral de vroegboekers die zich bladerend door reisbrochures oriënteren.
Alle ANVR-reisondernemingen werken zowel on- als offline. En beide zijn nodig, want uit het onderzoek blijkt dat ruim 1 op de 4 personen zijn pakketreis het liefst boekt via een persoonlijk contact, via reisbureau of telefonisch. Als het gaat om alleen het boeken van vervoer of een accommodatie dan blijkt duidelijk 70-80% de voorkeur te geven aan online.
Meer dan de helft (53%) van alle boekingen in het afgelopen jaar betreft een vliegvakantie; een derde heeft een autovakantie geboekt en de overige kiezen voor trein, bus, boot, e.d. 84% Van alle mensen die een buitenlandse vakantie vieren, blijft binnen Europa. De overige 16% heeft vooral een vakantie geregeld in Amerika, Azië of Afrika.
Als het gaat om vakanties naar Griekenland, Turkije en de Spaanse eilanden is vooral de pakketreis de meest gebruikte vorm van reizen en kiest ruim twee derde van de Nederlander voor een strandvakantie. Voor tal van andere Europese landen zien we dat er meer gebruik wordt gemaakt van het boeken van alleen of losse accommodatie en vervoer.
De resultaten van het onderzoek, dat viermaal per jaar wordt uitgevoerd door GfK, bieden ANVR-reisondernemingen inzicht in een constant veranderende markt en geven handvatten om hun marketingstrategie waar nodig aan te passen.