Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation LinksDaling aantal uitspraken en gegronde klachten in 2016 bij Geschillencommissie Reizen

Je bent hier:
ANVR  >  Nieuws

Persbericht
Daling aantal uitspraken en gegronde klachten in 2016 bij Geschillencommissie Reizen

Woensdag 17 mei 2017
In 2016 werden weliswaar iets meer klachten ingediend dan een jaar eerder (353 in 2016 tegen 326 in 2015), maar de dalende lijn in het aantal uitspraken en de door de Geschillencommissie Reizen gegrond verklaarde klachten heeft in 2016 opnieuw doorgezet. Mede dankzij verregaande professionalisering in de reisbranche van klachtenafhandeling op bestemming daalt het aantal (geheel of gedeeltelijk) gegrond verklaarde klachten inmiddels al een aantal jaren.

Bij 166 van de 353 ingediende klachten kwam het tot een uitspraak. 39% daarvan werd geheel of gedeeltelijke gegrond verklaard, maar liefst 57% werd ongegrond bevonden. De meeste gevallen waarin het niet tot een uitspraak kwam, werden onderling geschikt. Een klein deel werd niet in behandeling genomen omdat de consument niet aan de formele innamevereisten voldeed of omdat de ondernemer niet was aangesloten bij de commissie.

"We zijn in staat de consument steeds beter te informeren, waardoor het aantal klachten in de reisbranche jaarlijks afneemt. En de klachten die we nog wel ontvangen, weten we vaak op de bestemming meteen goed op te lossen, zodat er minder klachten bij de Geschillencommissie terechtkomen", verklaart Frank Oostdam van de ANVR deze dalende trend.

Het aantal ingediende klachten daalde van 433 in 2014 naar 353 in 2016 (min 80). Het aantal schikkingen daalde van 134 naar 94 (min 40) en het aantal uitspraken nam af van 255 naar 166 (min 89). Tenslotte nam het aantal geheel of gedeeltelijk gegrond verklaarde klachten sterk af: van 116 in 2014 naar 65 in 2016 (min 51).

In 2016 hadden de meeste klachten betrekking op de kwaliteit van de accommodatie (40%), gevolgd door klachten over het vervoer/vervoermiddel, vertrektijd/vertrekpunt (34%), de begeleiding door hostess of reisleiding (25%), mondelinge/schriftelijke informatie (25%), het reisprogramma (18%), maaltijden (10%), de omgeving (9%), faciliteiten (8%), overlast (6%) en overboeking (5%). Veel klachten bestonden uit een combinatie van deze onderwerpen.

De klachten hadden vooral betrekking op reizen naar Spanje (16%), Turkije (10%), Griekenland (7%), de Verenigde Staten (7%) en Egypte (5%).