Met deze, daadwerkelijke maar meer symbolische, actie op zaterdag 15 september vraagt de reissector aandacht om respectvol om te gaan met natuur, cultuur, milieu en lokale bevolking, zodat ook in de toekomst de miljoenen Nederlandse vakantiegangers kunnen blijven genieten van mooie bestemmingen; ver weg of dichtbij.
Frank Oostdam, directeur ANVR: "Natuurlijk beseffen we dat reizen niet altijd schoon is, maar met elkaar is het wel een beetje schoner te maken. Zo dragen alle ANVR-reisondernemingen hun steentje bij door tal van (milieu)maatregelen te nemen op buitenlandse bestemmingen. Zij maken bijvoorbeeld afspraken met hotels om samen met hotelgasten minder energie en water te verbruiken, plastic gebruiksvoorwerpen te vervangen door papier of andere natuurlijke materialen, verantwoorde excursies aan te bieden, etc.".
Terwijl initiatiefnemer TUI Nederland samen met de Nederlandse reissector op zaterdagochtend 15 september een Scheveningse 'beach clean' organiseert, zijn Belgische reiscollega's op het strand van Oostende druk in de weer, en wordt ook op Curacao het drukbezochte strand opgeschoond.
Volgend jaar wil de reissector dit initiatief in Nederland verder uitbouwen.