Natuurlijk is er (internationale) regelgeving als het gaat om de rechten van reizigers met een beperking. Maar tegen welke barrières lopen deze reizigers dan toch aan; zowel voor, tijdens als na de reis? Hoe ziet de 'customer journey' van deze reiziger er uit, waar kan de reissector invloed op uitoefenen en hoe kan zij -nu en in de toekomst- inspelen op deze groeiende groep mensen?
De organisatoren van dit 1e symposium (ANVR, BUAS (Breda University of Applied Sciences-Tourism), Hogeschool Saxion en CELTH hebben een enquête gehouden en interviews afgenomen onder mensen met een beperking of hun hulpverleners. Dit rapport wordt vanmiddag gepresenteerd en is om meer helderheid te krijgen over de toegankelijkheid en specifieke diensten bij het kiezen van een vakantie.
"Belangrijk is te beseffen dat de behoeften van mensen met een beperking verschilt en dus ook de benodigde hulp. Om te beginnen is dan ook juiste en complete informatie geven essentieel", legt Frank Oostdam, directeur ANVR uit. "Naast goede training, educatie en informatie wordt in het onderzoek ook gepleit voor het aanstellen van een zgn. 'toegankelijkheidscoördinator'. De reissector kent zo'n soort functie al als het gaat om duurzaam toerisme. Ondanks dat elke schakel in de keten (vervoer, verblijf, activiteiten) zelf verantwoordelijk is voor het toegankelijker maken voor mensen met een beperking, heeft een reisorganisatie ook ketenverantwoordelijkheid. Niet alleen, maar samen met lokale overheden, accommodaties en andere partijen op de bestemming kunnen zij ondersteunen bij het 'inclusief maken' van een bestemming voor iedereen", voegt Oostdam toe.
-----------------------------------
Voor meer informatie: Lees het volledige rapport 'Toegankelijk toerisme' op www.anvr.nl
of neem contact op met Mirjam Dresmé, Communicatie ANVR, tel. 06 5144 0878.