Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation Linksartikel

Je bent hier:
ANVR  >  Reisnieuws

10 dingen die je moet weten over de Reisvoucher

Vrijdag 1 mei 2020

De Reisvoucher met SGR dekking is in het leven geroepen om zowel reisorganisaties als reizigers te helpen als reizen vanwege de uitbraak van het corona virus geannuleerd moeten worden. Maar hoe werkt de voucher nu precies?


1. Wanneer krijg je een Reisvoucher?
Als een reisorganisatie door de Corona virus een reis niet kan uitvoeren, zullen zij je reis moeten annuleren. Hierbij kan je een Reisvoucher krijgen aangeboden ter waarde van je totale reissom.

2. Het is niet verplicht om een voucher aan te nemen, wel erg verstandig?
Als een organisatie je reis annuleeert heb je altijd recht op geld terug. Omdat er door de wereldwijde uitbraak van Corona zoveel annuleringen zijn en geen nieuwe boekingen bij komen, is er bij veel ondernemingen te weinig geld om direct uit te betalen. Dus het kan een tijd duren voordat je je geld terug krijgt en dat valt niet onder de SGR dekking. Als de reisonderneming voor die tijd failliet gaat, dan kan het zijn dat je je geld kwijt bent. Om je meer zekerheid te bieden is de Reisvoucher met SGR garantie in het leven geroepen.

3.  Wat betekend SGR garantie:
Alle pakketreizen die je boekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij de ANVR vallen ook on de SGR garantie. Als de reisorganisatie waar je geboekt en waar je een voucher van hebt gekregen failliet gaat dan krijg je jouw reissom (wat je betaald hebt) vanuit SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) alsnog terug.   

4. Hoe lang is de Voucher met SGR dekking geldig?
De SGR-garantie geldt voor één jaar vanaf de datum van uitgifte en dat moet ook op de voucher te staan. Binnen dat jaar moet je je nieuwe reis boeken. De  vertrekdatum van de geboekte reis mag later dan dat ene jaar liggen.

5. Tot wanneer worden SGR vouchers beschikbaar gesteld?
Vooralsnog mogen bij de ANVR en SGR aangesloten reisorganisaties voor pakket reizen vouchers uitgeven tot 1 September 2020.

​6. Er is brede steun voor de Reisvoucher met SGR dekking.

Zowel het Ministerie van Economische Zaken als de Autoriteit Consument en Markt (de toezichthouder voor de reisbranche) zijn positief over de Reisvoucher met SGR dekking. Ook Mona Keijzer, Staatssecretaris van Economische Zaken & Klimaat onderschreef onlangs het belang van het accepteren van de Reisvoucher.

7. Ik wil onder deze omstandigheden niet op vakantie. Krijg ik een voucher als ik zelf annuleer?
Nee, alleen als de reisorganisatie door Corona overmacht je reis moet annuleren heb je recht op een voucher. Als je zelf annuleert gelden de bestaande annuleringsvoorwaarden in je reisovereenkomst met de reisorganisatie.

8.  Wat gebeurt het als een nieuwe reis een andere prijs heeft?
Bij een duurdere reis moet je bijbetalen. Bij een goedkopere reis hou je de restant van de voucher om te mogen besteden. Mocht je dat niet willen besteden zullen reisorganisaties waarschijnlijk in veel gevallen het verschil reissom terugbetalen wanneer de situatie weer normaal is.

9. Sommige luchtvaartmaatschappijen geven ook vouchers uit, hoe zit dat?
De Reisvoucher met SGR-dekking geldt alleen voor pakketreizen, dus niet voor losse vliegtuigtickets.

10. Ik heb nog een andere vraag over de voucher, waar kan ik terecht?
De eerste plek waar je met je vragen terecht kunt, is bij de reisorganisatie waar je hebt geboekt. Zij zullen je het best verder kunnen helpen.