Je bent succesvol ingelogd op Mijn ANVR
Uitloggen
Intranet

Skip Navigation Linkseigenreisondernemingstarten

Je bent hier:
ANVR  >  Zelf je eigen reisonderneming starten

Startup? Regel het goed!

Startups en ANVR
Als startup in de reisbranche moet je eerst een aantal zaken goed hebben geregeld.  Brancheorganisatie ANVR heeft informatie en geeft je services om je daarbij te helpen.

ANVR biedt specifieke startup-adviseurs
Als startend bedrijf heb je vast veel vragen.  Voor bedrijven die starten of nog niet lid zijn, werkt de ANVR samen met een aantal ervaren coaches die je verder kunnen helpen. Wij kunnen je als starter koppelen aan de juiste adviseur. Vervolgens maak je met elkaar afspraken over vergoeding, wensen van jou als ondernemer en eisen die (inter)nationaal worden gesteld. En dan maar aan de slag!

Neem contact op via secretariaat@anvr.nl  

Wil je je meer richten op marketing? Dan wijzen we je nog even op onze businesspartner Redonline. Zij heeft veel online marketing kennis specifiek voor de reisbranche.
Neem contact op met Redonline, Roy Platje, info@redonlinemarketing.nl  030-2746549. 

Logo als keurmerk
Jouw klanten zien de ANVR als een keurmerk. Niet zo gek natuurlijk, want leden van de ANVR moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Als je lid wordt van de ANVR mag je het ANVR-logo voeren. Handig, want als nieuw, enthousiast bedrijf ben je nog onbekend bij de reiziger. 80% van de klanten herkent het ANVR logo. En meer dan de helft vindt het logo belangrijk als hij een reis boekt (onderzoek GfK, mei 2019). Ons logo kan je dus goed op weg helpen.

Een startend bedrijf of een onderneming -met een nog kleine maar groeiende omzet- is van harte welkom en kan uiteraard tegen een laag starttarief lid worden van de ANVR.
Maar zij moet wél voldoen aan de ANVR-lidmaatschapseisen, want consumenten mogen en moeten hierop kunnen rekenen, ook bij starters.
    Belang garantiefonds.png
Meer over lid worden en aanvragen kijk onder Bedrijven/lid worden.

Belangrijke info waar je als starter mee te maken krijgt:

Algemene Voorwaarden: staan voor je klaar!
Voor het starten van een (online) reisonderneming heb je geen specifieke vergunning of diploma nodig, da's makkelijk. Maar, naast algemene, wettelijke regels zijn er voor de reissector specifieke regels voor het aanbieden van pakketreizen en andere reisdiensten.

De ANVR heeft voor diverse reisproducten verschillende standaardvoorwaarden.
Ben je lid van de ANVR dan móet je ANVR-voorwaarden hanteren. Aanpassen mag, maar alleen in het voordeel van de klant. Op enkele punten (aanbetaling, annulering) mag je een eigen invulling geven. Deze voorwaarden zijn afgesproken met de Consumentenbond.
Zo weet jouw klant dat de 'kleine lettertjes' redelijk zijn. Mooi toch? Deze voorwaarden passen we elk jaar iets aan, omdat er rechterlijke uitspraken zijn gedaan of nieuwe wetten ingevoerd. Wij houden zo dus automatisch jouw voorwaarden up-to-date en hebben jij en je klant altijd goede, actuele en gebruiksvriendelijke voorwaarden.

Meer info waar jouw product onder valt lees je hier of bekijk de filmpjes op www.anvr.nl.

Aansprakelijkheidsverzekering moet je écht hebben
 
Veel starters staan hier onvoldoende bij stil. Maar boek je een reis voor een klant dan ben je als reisorganisator verantwoordelijk. En gaat er wat mis, dan kan je aansprakelijk worden gesteld; ook al is het niet direct jouw schuld. Wel eens aan gedacht dat jouw klant bijv. Legionella kan oplopen (of erger) in een accommodatie die jij hebt geregeld? Een goede aansprakelijkheidsverzekering is daarom écht nodig.

Vaak hebben nieuwe toetreders wel een aansprakelijkheidsverzekering, maar zijn de verzekerde bedragen te laag of zijn essentiële onderdelen niet verzekerd zoals ingeschakelde hulppersonen, vervoer, etc.
De ANVR stelt daarom eisen aan deze verzekering. Als je lid bent, controleren we jaarlijks of jouw verzekering nog aan de eisen voldoet. Wij werken samen met verzekeraars die aan de  ANVR-eisen voldoen.

Meer over verzekeringen:   https://www.anvr.nl/bedrijven/ANVR%20Lid%20worden/minimumeisen.aspx 

Algemeen advies van ANVR en specifiek van reisjuristen
Voor algemene vragen kun je terecht op de ANVR website. Maar als ANVR-lid kan je ook een vraag stellen aan ons Ledeninformatie & Advies-team. Handig als je het even niet weet. Voor meer specifiek juridische vragen heeft de ANVR enkele businesspartners die gespecialiseerd zijn in juridische reisadviezen en je ook kunnen helpen bij het opzetten van je bedrijf. Ga er maar vanuit dat jouw probleem al vele malen aan hen is voorgelegd. Zij kunnen dus heel snel en goed advies geven:
- Nick de Leeuw en zijn team bij La Gro Geelkerken Advocaten, n.deleeuw@lgga.nl
- Benno Friedberg en Judith Mahn van F&M Advocaten, info@thelawyers.nl    

Vliegtickets koop je slim via consolidators
Het kan zijn dat je, als onderdeel van het  reisproduct, vliegtickets wil leveren aan je klant. Airlines kunnen je die leveren al of niet via hun overkoepelende organisatie IATA.
           vliegtuig.jpg
Maar het is niet handig om direct met airlines zaken te doen, want zij melden natuurlijk niet dat de concurrent soms goedkoper is.
Voor startende bedrijven raden wij het direct kopen via IATA zeer sterk af, omdat je dan aan vele regels in vuistdikke handboeken moet voldoen.
Maar er zijn zgn. consolidators; die kopen vliegtickets groot in en verkopen door aan reisbureaus of kleinere reisorganisatoren.  Door het volume kunnen ze dat veel beter dan een kleine startup.

Onderstaande consolidators kunnen dit voor je regelen:
- Airtrade, Marco van Erp, 023 5160232,
mvanerp@airtrade.nl
- ATPI, Marc de Zwart 06 27008049/020 2011411, 
marc.dezwart@atpi.com  
- Nova Consolidating, 
Ab Polak, 0653882910, ab@nova-tours.nl 
- Vuelandia, Mikel van Nimwegen, 023 8200470, mikel@vuelandia.nl. 

Btw: anders in de reisbranche
Normaliter reken je btw over een product en kan je betaalde btw op je inkoop hiermee verrekenen. In de reisbranche werkt dat anders.
Niet op elk reisproduct zit btw en voor de reisbranche geldt de zgn. Reisbureauregeling. Maar niet iedere accountant is goed op de hoogte van deze specifieke regels. 
De ANVR heeft regelmatig overleg met de Belastingdienst c.q. Ministerie van Financiën. Ook heeft de ANVR businesspartners op fiscaal terrein die zijn gespecialiseerd op de Reisbureauregeling. Als ANVR-lid krijg je  korting op hun algemene tarieven.
(Joanna Rossa, info@joannarossa.nl).  

Jaarcijfers gecontroleerd door reisdeskundige accountants
Wettelijk moet je een jaarrekening opstellen, gecontroleerd door een accountant of administratiekantoor, afhankelijk van hoe groot je bedrijf is. Ook het garantiefonds wil jaarlijks een rapport van je jaarrekening. De ANVR heeft businesspartners die werken voor ANVR-leden met vooraf vastgestelde, speciale tarieven (afhankelijk van omzet). Zij hebben vele reisbedrijven als klant en weten precies hoe je je cijfers moet aanleveren aan SGR en waar je in de praktijk op moet letten.
- Yours-Wilco Bouwman wilco@yoursonline.nl
- Bril Accountants-Marcel Nijssen marcel@brilaccountants.nl  

Geschil met de klant
Natuurlijk probeer je klachten van je klanten te voorkomen, maar is niet altijd te vermijden. Een klant kan soms onredelijk zijn of met een juridische procedure dreigen. Als ANVR-lid ben je automatisch aangesloten bij de Geschillencommissie Reizen.
                                        SGC.jpg
De geschillencommissie is voor de klant eenvoudiger, goedkoper en sneller dan een stap naar de rechter. De ANVR adviseert leden over klachtenprocedures en geeft cursussen. En helpt zo het aantal klachten bij SGC te beperken tot enkele honderden per jaar, terwijl het om miljoenen reizen gaat. Daarbij wordt de klant vrij regelmatig in het ongelijk gesteld. Als ANVR-lid kan je de klant er op wijzen dat men eenvoudig naar de onafhankelijke SGC kan stappen. Dit geeft de klant het vertrouwen dat er eerlijk met een klacht wordt omgegaan.

Meer info over geschillen:
www.sgc.nl

Garantie bij faillissement is een wettelijke eis
Als je 2 of meer verschillende reisonderdelen wil verkopen (vervoer + accommodatie, skipas + pension, vliegreis + concert + hotel, kortom:  een pakketreis) moet je wettelijk de klant een garantie bieden voor het geval je failliet gaat. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert hierop. Garantiefonds GGTO is gericht op kleine organisatoren. SGR is er voor klein en groot. Verwacht je snel meer dan € 1,5 mln omzet te halen, dan is het verstandig je gelijk bij SGR aan te sluiten. Lever je niet aan consumenten maar uitsluitend aan bedrijven, stap dan naar SGRZ. Het leveren van garantie is niet vrijblijvend, maar een wettelijke plicht!

Lees hier meer over garantiefondsen die je helpen. 

Ook voor calamiteiten is een fonds
Bij een grote calamiteit tijdens een reis (overstroming, orkaan, politieke opstand, aardbeving, bomaanslag,  e.d.) móet de reisorganisator wettelijk de reis aanpassen, de klant helpen of evt. evacueren. In rekening brengen bij de klant kan/mag niet of is lastig.
De reisbranche heeft daarvoor in 2000 het Calamiteitenfonds opgericht. Reisorganisatoren brengen € 2,50 per boeking in rekening bij de klant. Bij grote calamiteiten komt dit fonds de reiziger financieel tegemoet als hun al aangevangen reis niet verder kan worden uitgevoerd. Dit fonds is er dus niet voor klanten die nog moeten vertrekken!
ANVR-leden met pakketreizen zijn verplicht deel te nemen aan het Calamiteitenfonds. Niet gek, want een flinke calamiteit kan je bedrijf de nek omdraaien.

Meer info:
www.calamiteitenfonds.nl  

Travel Tomorrow en Travel Impactlab helpen jou verder
ANVR wil ook in de toekomst dè branche-organisatie van reisbedrijven zijn. Focus op verdere ontwikkeling van reizen en reisondernemingen is een kernwaarde van de ANVR. Wij adviseren en begeleiden bedrijven op het gebied van duurzaam en verantwoord reizen, nu en in de toekomst.
Wij proberen aan people, planet & profit daadwerkelijk invulling te geven in beleid en adviezen.
De ANVR heeft een uitgebreid Travel Tomorrow-programma met bijeenkomsten, waaraan je als startup kan deelnemen.
                 TravelTomorrow.jpg


Meer info over Travel Tomorrow Dit rapport is nog steeds heel actueel en nuttig!  

Travel Impactab
https://www.travelimpactlab.nl/, waar ANVR aan deelneemt, is een mooi programma voor startups om je reisconcept verder te ontwikkelen!
Benieuwd? Neem voo
r meer info contact op: Loes van Kooten, Loes@travelimpactlab.nl 06 1513 8667.

Alles zelf doen of aansluiten bij een ZSO
Je kàn alles zelf doen en regelen. Maar het is misschien verstandiger je als zelfstandig reisadviseur (ZRA) aan te sluiten bij de zgn. Zelfstandige Service Organisatie. Een ZSO levert service aan zelfstandige reisagenten.
De ZSO regelt inkoopcontracten met leveranciers, administratie, automatisering, marketingconcept, aansluiting bij ANVR, SGR, CF, etc. De klant sluit de uiteindelijke reisovereenkomst af met de ZSO, maar jíj bent gewoon zelfstandig, bepaalt wat je verkoopt, wanneer en aan wie en uiteraard binnen het concept van de door jou gekozen ZSO. Per ZSO zijn er verschillen in aanpak, service, kosten e.d.:
- D-rt Groep en VX.nl: Anet Huzen ahuzen@d-rtgroep.nl
- Face2Face Travel, Ingrid Ligthart,  ingrid@face2facetravel.nl of wordtravelmanager.nl
- Mijn ReisKennis, Ron Schoonderwoerd / Michelle de Wit info@mijnreiskennis.nl of
  www.mijnreiskennis.nl
- Personal Touch Travel, Saskia Veenhuijs recruitment@personaltouchtravel.nl of  
   www.zelfstandigreisadviseur.nl 
- ReisCreaties, Renata De Simone info@reiscreaties.nl of www.werkenvoorreiscreaties.nl
- The Travelclub, Jeannie Vincent, Jeannie.vincent@thetravelclub.nl of www.thetravelclub.nl
- The Travel Company Direct, Bert Thijssen, bert.cc@travelcompany.nl  of
   www.travelcompany.nl

- Travelcounsellors, Marina Sneijders, carriere@travelcounsellors.nl of  
   www.wordeentravelcounsellor.nl
- Tui at Home: Jeroen Otto, jeroen.otto@tui.nl of http://www.tuiathome.nl/ 

Nog vragen?
Kijk op www.anvr.nl of stuur een mail naar secretariaat@anvr.nl